سایز متن   /

ایزدیان هوادار پ.ک.ک خواهان ایجاد خودگردانی شنگال

جمعی از بزرگان ایزدی مقیم اروپا که در نهادهای وابسته به پ.ک.ک فعالیت می کنند، خواهان ایجاد کانتون خودگردان شنگال شدند.

 به گزارش کوردپاریز، چندی پیش عثمان اوجالان برادر رهبر زندانی پ.ک.ک و یکی از اعضای سابق شورای رهبری این حزب که از سال ۲۰۰۴ جدا شده و در اقلیم کردستان عراق زندگی می کند، در گفتگو با یکی از رسانه های وابسته به نخست وزیر اقلیم، اعلام کرد که پ.ک.ک به دنبال تاسیس خودگردانی چهارم در شنگال است. اوجالان به این موضوع اشاره کرده بود که پ.ک.ک در مناطق کردنشین شمال سوریه سه خودگردانی جزیره، کوبانی و عفرین را تاسیس کرده و هم اکنون به دنبال ایجاد خودگردانی چهارم در شنگال در شمال عراق است. روزنامه ی اوزگور گوندم از ارگان های رسانه ای پ.ک.ک، از قول سه تن از بزرگان و ریش سفیدهای ایزدی، اعلام کرد که ایجاد کانتون خودگردان شنگال، ضرورت دارد.

شیخ حسین اولوجان، شیخ عبدو موتلو و عمر آدار، از بزرگان ایزدی مقیم اروپا در گفتگو با رسانه های نزدیک به پ.ک.ک اعلام کرده اند که تنها دلیل تسخیر دیار کردهای ایزدی توسط نیروهای داعش، این است که مردم آن منطقه، مانند مردم مناطق کردنشین سوریه، دارای ارتش مردمی سازماندهی شده نبودند و در صورتی که آنان نیز نیروهای خود را سازماندهی کرده و مانند کردهای سوری نظام کانتون خودگردان ایجاد کنند، می توانند آینده ی خود را تضمین کنند.

آنان همچنین به این موضوع اشاره کرده اند که دو نیروی مسلح وابسته به پ.ک.ک یعنی مدافعین کُرد سوری موسوم به «واحدهای دفاع از خلق» (YPG) و «نیروی مدافع خلق» (HPG) مردم شنگال را مسلح کرده و به آنان آموزش نظامی داده اند و این دو نیرو در کنار نیروهای بومی ایزدی، از شنگال دفاع می کنند.

گفتنی است پس از تسخیر شنگال، دمهات عگید سخنگوی بخش روابط خارجی پ.ک.ک و غریب حسو از مقامات کُرد سوری نیروهای پیشمرگ را به فرار از شنگال و تسلیم نمودن کردهای ایزدی به داعش متهم کردند. از سوی دیگر این گروه از مدت‌ها پیش بدنبال چنین فرصتی بود تا از این طریق مسیر حضور خود در شمال عراق را هموار کند. بخصوص پس از آنکه سال گذشته از سوی شخص مسعود بارزانی اجازه‌ی برگزاری کنگره به آنها در اربیل داده نشد و برخی قضایای قدیمی دیگر، این موقعیت را برای این گروه بسان فرصتی درآورد و حالا هم در بیخ گوش مسعود درصدد تأسیس حکومت خودگردان است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی