سایز متن   /

درنشست مشترکی که بین مسؤلان حزب دمکراتیک خلق‌های ترکیه با یالچین آکدوغان معاون نخست وزیر و مسؤل پیگیری مذاکرات صلح و آفکان آلا وزیر کشور ترکیه و مقامات بلند پایه حزب حاکم برگزار شد؛ پیام اوجالان توسط سری ثریا اوندر نماینده مردم استانبول قرائت شد.

پیام اوجالان در پی آن قرائت شد که حزب دمکراتیک خلق‌های ترکیه در مذاکرات با دولت آنکارا به توافق عمومی در خصوص دستیابی به صلحی پایدار بین پ‌ک‌ک و دولت آنکارا در کنار گذاشتن مبارزات مسلحانه دست یافتند.

اوجالان در پیام خود از پ‌ک‌ک خواست تا طی ماههای بهار با برگزاری کنگره فوق العاده ای سلاح ها را بر زمین گذارد.

حزب دمکراتیک خلق های ترکیه روز یکشنبه با صدور اطلاعیه ای فراخوان پ.ک.ک را تاریخی خواند و اعلام کرد اگر دولت آنکارا به تعهدات خود عمل کند، ما نیز به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.

در پیام دیروز اوجالان ۱۰ ماده ای که پ.ک.ک خواهان تعهد آن برای گذار به دولت دمکراتیک است نیز قرائت شد.

مقامات دولت آنکارا در توجیه این ماده ها گفته اند که این خواسته ها همگی در برنامه گذار به دولت دمکراتیک است که بخشی از آنها در راستای اصلاحات سیاسی حل و فصل شده و بخشی دیگر نیازمند تغییر قانون اساسی و تدوین قوانین جدید است که در فرایند زمانی قابل اصلاح می باشد.

کمال قلیچ دار اوغلو رهبر حزب جمهوریخواه خلق بزرگترین حزب مخالف در مجلس ترکیه نیز از این فراخوان استقبال کرد وگفت: مشروط کردن این فراخوان به ۱۰ ماده ای که قرائت شد در واقع مفادی است که خواسته همه کسانی است که خواهان گذار به دولت دمکراتیک در ترکیه هستند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، از آن استقبال و بر اهمیت اجرای آن تاکید کرد و گفت: خلع سلاح پ‌ک‌ک خواسته مهم دولت ترکیه بوده و آنکار منتظر شنیدن چنین پیامی بوده است. امیدواریم اعضای پ ک ک از این خواسته عبدالله اوجالان پیروی کنند و گام های لازم را بردارند. در ضمن آنهایی که باید سلاح های خود را زمین بگذارند، اعضای این پ‌ک‌ک هستند، اما اگر فکر می کنند که نیروهای امنیتی ما باید خلع سلاح شوند خیالی خام است.

احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه نیز در اظهار نظری جداگانه، بیانیه عبدالله اوجالان را ستود و گفت زبان خشونت باید به پایان راه خود برسد.

کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در اولین اظهارنظر خود اعلام کرد: در هیچ کجای دنیا در سایه سلاح نمی توان از بنا کردن صلح پایدار سخن به میان آورد. خلع سلاح یک گام مهم برای اعطای آرامش به این کشور و مردمان این سرزمین است. خلع سلاح بزرگترین خواسته ما هم بوده است. اگر این موضوع به حقیقت بپیوندد بسیار خوشحال خواهیم شد. ما بارها عنوان کرده بودیم که مشکل پ‌ک‌ک باید در چارچوب امنیتی حل و فصل شود. با دموکراسی و آزادی این مشکلات رفع خواهد شد.

اما اظهارنظر حزب حرکت ملی، برعکس آن چیزی بود که اکثر قریب به اتفاق مردم، سیاستمداران و جامعه مدنی ترکیه از آن سخن می گفتند. در حالی که بیشتر مردم ترکیه این پیام را تاریخی ارزیابی کرده و از آن اظهار خرسندی کرده اند؛ اوکتای ورال رئیس فراکسیون حزب حرکت ملی در مجلس ترکیه عنوان کرد: این پیام خلع سلاح نیست؛ اعطای جمهوریت، وطن و ملیت توسط حزب عدالت و توسعه به پ.ک.ک است. این بیانیه مدرک خیانت به وطن است. این موضوع پیام خلع سلاح نبوده بلکه اظهار نامه تسلیم شدن حکومت به پ.ک.ک است. بر اساس این بیانیه مفاهیم وطن، جمهوریت و ملیت بازنگری خواهد شد. این بیانیه بدین معنی است که حزب عدالت و توسعه سیستم پ.ک.ک برای حل و فصل مسئله کردها به روش عبدالله اوجالان و پ.ک.ک را قبول کرده است.

صلاح الدین دمیرتاش، رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها در ارزیابی خود از صدور پیام خلع سلاح پ.ک.ک، اعلام کرد: بعد از این بیانیه حکومت ترکیه در قبال جامعه برای دموکراتیزه کردن کشور وارد متعهد شده است؛ که باید به آن عمل کند. عبدالله اوجالان و پ.ک.ک نیز باید اقدامات لازم برای خلع سلاح را آغاز کنند. این اقدامات باید به صورت همزمان و همگام آغاز شود.

در درگیری های سه دهه اخیر نیروهای پ ک ک با دولت مرکزی ترکیه بیش از ۴۰ هزار نفر کشته شده اند.

اوجالان سال ۲۰۱۳ نیز پس از چند ماه مذاکره مخفیانه با دولت ترکیه خواستار آتش بس شد و از نیروهای این گروه خواست تا به پایگاه های خود در شمال عراق برگردند. درگیریها در دوسال اخیر به استثنای چند مورد کوچک متوقف شده ولی پ.ک.ک فقط حدود ۱۵ درصد از نیروهای خودرا از ترکیه خارج کرده است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی