سایز متن   /

به دنبال تلاش‌های بی‌نتیجه‌ی پ‌ک‌ک برای تأسیس کانتون شنگال در ماه‌های گذشته، این گروه اکنون از طریق یک نهاد تازه تأسیس بنام پلاتفرم هورام، درصدد تأسیس کانتون حلبچه است.

این نهاد که توسط پ‌ک‌ک تأسیس شده است؛ در ۲۷ مین سالروز بمباران شیمیایی حلبچە طی بیانیە‌یی از اهالی این شهر خواست برای مداوای زخمهایشان چشم بدست حاکمان اقلیم نباشند و با ایجاد سیستم خودمدیریتی دموکراتیک، حلبچە را بە پایتخت صلح و همزیستی مبدل کنند.

پلاتفرم هورام در این بیانیە آورده: عامل کشتار جمعی حلبچە رژیم بعث بود و پیشتر هشدار دادە بود؛ اما نیر‌وهای کوردی اقلیم کوردستان در آنزمان در پاسداری از خلق نقش موثری نداشتند و این سبب جانباختن هزاران تن از شهروندان این شهر شد.
درادامه بیانیه آمده: اقلیم کوردستان تنها از مادیات برای تسکین دردهای حلبچە و شنگال استفادە می‌کند و می‌خواهد با استان کردن حلبچە آسیب‌های وارده به این مردم را جبران کند؛ اما خود نیز بخوبی می‌داند این اقدامات نمی‌تواند پاسخگوی خواستهای درونی خانوادەهای قربانیان باشد.
پلاتفرم هورام در پایان این بیانیە از ساکنان حلبچە از جملە کوردهای هورامی، جاف و کاکە‌یی می‌خواهد با اتکا بر خودمدیریتی دموکراتیک و برای بنیاد نهادن پایتخت صلح و همزیستی، اتحاد خود را مستحکم کردە تا بار دیگر شاهد ویرانی و جنایت دیگری نباشند.

لازم به ذکر است سیستم خودمدیریتی دموکراتیک، از سوی عبدالله اوجالان به سران پ‌ک‌ک پیشنهاد شده و این گروه در شمال سوریه در قالب ۳ کانتون، این سیستم را اجرایی کرد و بعدها درصدد اجرای آن در شنگال برآمد که با واکنش سرد و صریح مقامات اقلیم کوردستان و رسانه‌ها مواجه شد. اکنون درصدد اجرای این سیستم در حلبچه است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی