سایز متن   /

بارزانی که در پایان دیدار یک هفته ای اش از امریکا سخن می گفت از باراک اوباما رئیس جمهور امریکا بابت حمایت اش از منطقه کردستان تشکر کرد اما درخواست خود را مبنی بر اینکه کمک های تسلیحاتی مستقیما به نیروهای او تحویل داده شود تکرار نمود. مسعود بارزانی رهبر منطقه اقلیم کردستان عراق گفت آمریکا بجای اینکه نیروهای این منطقه را از طریق دولت فدرال عراق مسلح کند، باید این کار را مستقیما انجام دهد.

بارزانی افزود دولت مرکزی عراق به توافق سال ۲۰۰۷ بین فرماندهان امریکایی ، عراقی و کرد مبنی بر اینکه پیشمرگه های منطقه کردستان سهم خود را از کمک های نظامی امریکا از بغداد دریافت کنند پایبند نبوده است.
بارزانی گفت :« در نهایت کار ما به آنجا رسید که پیشمرگه ها یک گلوله یا یک قطعه سلاح هم از بغداد دریافت نمی‌کنند.»
سناتورهای تندرو در کنگره امریکا روز چهارشنبه لایحه ای را پیشنهاد کردند که به دولت امریکا اجازه می دهد به مدت سه سال بغداد را دور بزند و سلاحها را به اربیل مرکز منطقه کردستان ارسال کند. سناتور لیندسی گراهام که از تهیه کنندگان این لایحه است نیروهای پیشمرگه بارزانی را « قابل اعتمادترین شریک نظامی آمریکا در داخل عراق » توصیف کرد. منطقه کردستان و چریکهای جنگ دیده‌اش از مدتها قبل، از جمله متحدان امریکا در عراق بوده اند. آنها زمانی با رژیم صدام حسین دیکتاتور سابق عراق می جنگیدند و اکنون در خط مقدم نبرد علیه گروه دولت اسلامی قرار دارند. اما امریکا مواظب بوده است که گامهایی برندارد که دولت منطقه کردستان را به دنبال کردن شدیدتر هدف اش برای کسب استقلال از بغداد تشویق کند و به این ترتیب وحدت عراق به خطر بیافتد.
نیروهای پیشمرگه کرد مدتهاست که به دولت عراق برای مقابله با تهدید جدید ناشی از گروه دولت اسلامی کمک می‌کنند اما آنها در راستای انجام این کار فراتر از مرزهای رسمی منطقه کردستان وارد مناطق مورد مناقشه عرب و کرد نشین شده اند.
بارزانی گفت منطقه کردستان «احتمالا امسال یا سال آینده » یک همه پرسی در مورد تعیین سرنوشت برگزار خواهد کرد اما نبرد علیه دولت اسلامی اصلی ترین اولویت دولت اوست.
بارزانی افزود:« نبرد هر روزه ما با تروریستها همچنان ادامه دارد بنا بر این در حال حاضر امکان برگزاری این همه پرسی وجود ندارد. اولویت اول ما شکست دادن داعش است اما این به آن معنا نیست که ما همیشه منتظر خواهیم ماند.»
رئیس منطقه خودمختار کردستان اظهار داشت پیشمرگه ها قرار نیست از شهر کرکوک که دولت مرکزی عراق آن را به عنوان بخشی از منطق کردستان نمی شناسد خارج شوند بلکه آنها با دولت عراق برای بازپس گیری موصل از دست داعش همکاری خواهند کرد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی