سایز متن   /

پ‌ک‌ک تعدادی از پیشمرگه های حزب دمکرات کردستان ایران (حدکا) را مورد حمله قرار داد. در این حمله دو عضو حدکا کشته شدند.

گفتنی است از حدود یک ماه پیش گروه‌هایی از حدکا به مناطق صفر مرزی رفته و مشغول راه اندازی پایگاه‌هایی هستند. یکی از این پایگاه‌ها در منطقه کِله‌شین، واقع در کوهستان قندیل می‌باشد. حدود دو هفته پیش نیروهای پ‌ک‌ک به پیشمرگه‌های حدکا هشدار داده‌اند که این منطقه را تخلیه کنند. آنها ادعا کرده‌اند که این مناطق تحت کنترل آنهاست و برای حضورپیشمرگه‌ها در آنجا، باید از آنها اجازه بگیرند. نیروهای حزب دمکرات کردستان ایران (حدکا) هم پاسخ داده‌اند که برای حضورشان از هیچ کس اجازه نخواهند گرفت. لذا از سه روز پیش این پایگاه تحت محاصره نیروهای پ‌ک‌ک درآمده است. تا اینکه صبح دیروز ۳ خردادماه ۹۴ نیروهای پ‌ک‌ک با حمله به پیشمرگه‌های حدکا، دو تن از آنها را کشتند.

ه‌پ‌گ (شاخه‌ی نظامی پ‌ک‌ک) در مورد واقعه کِله‌شین بیانیه‌‌یی صادر کرد و گفت: اخباری در مورد واقعه کِله‌شین که کاملا مشخص است از پیش برنامه‌ریزی شده و توسط برخی طرف‌ها و ارگان‌های رسانه‌‌یی کاملا تحریف شده، به هیچ‌وجه در راستای مقاصد پاک نیست. چندی پیش گروهی ۱۵ الی ۲۰ نفره از پیشمرگه‌های «حزب دموکرات کردستان ایران، حدکا» به منطقه «خنیره» آمد و به گریلاها گفته‌اند می‌خواهند وارد خاک ایران شوند و کمک‌های لازم برای عبور آن گروه انجام شده است. علی‌رغم این کمک‌ها به گروه پیشمرگه‌ها، آن گروه از مرز عبور نکرد و در نقطه‌‌یی در منطقه خنیره که محل استقرار پ‌ک‌ک است، مستقر شد.

سخنگوی پ‌ک‌ک دمهات عگید گفت علت درگیری این بوده که پیشمرگان حزب دمکرات اقدام به اخاذی از ساکنان منطقه می‌کردند. با توسل به زور و قطع مسیر کاسبکاران از آنها گمرک اخذ می‌کردند و آنها به خاطر کمک به مردم این کار را کرده‌اند.

در همین حال ه‌پ‌گ طی  اطلاعیه‌یی رسمی  اعلام کرد پیشمرگان دمکرات آمده‌اند که در مرز مسقر شوند. آنها  صبح امروز (یکشنبه ۳ خردادماه) از پشت برای دستگیرکردن گروه گریلاهای ما به محل آنها نزدیک شدند. لذا به آنها اعلام شد که به رفقای ما نزدیک نشوند، اما به این هشدار توجه نکردند. نیروهای گریلای ما که یک تیم بودند، برای اینکه به اسارت درنیایند، به منظور هشدار به شلیک هوایی دست زدند.

در مقابل حزب دمکرات کوردستان ایران اعلام نمود. حدود دو هفته پیش نیروهای پ‌ک‌ک به پیشمرگه‌های حزب هشدار داده‌اند که این منطقه را تخلیه کنند. آنها ادعا کرده‌اند که این مناطق تحت کنترل آنهاست و برای حضورپیشمرگه‌ها در آنجا، باید از آنها اجازه بگیرند. نیروهای حدکا هم پاسخ داده‌اند که برای حضورشان از هیچ کس اجازه نخواهند گرفت. لذا از سه روز پیش این پایگاه تحت محاصره پ‌ک‌ک درآمده است. تا اینکه صبح دیروز یکشنبه ۳ خردادماه ۱۳۹۴، پ‌ک‌ک با حمله به پیشمرگه‌های حزب دمکرات، دو تن از آنها را کشت. سئوال اینجا است اگر آنها حمله کننده نبوده‌اند و تیر هوای شلیک کرده‌اند مگر پیشمرگان حزب دمکرات پرنده بوده‌اند که در هوا مجروح و کشته شوند؟ در ضمن فرماندهی پ‌ک‌ک آیا هدف خاصی را برای آینده در کوردستان ایران در دست دارد که مخالف فعالیت دمکرات در مناطق مرزی است؟ آیا حرف‌های بعضی از سیاست مدران کورد که می‌گفتند، پ‌ک‌ک در نظر دارد که در دو بخش دیگر کوردستان همانند سوریه در دست آنها باشد به واقعیت نزدیک می شود و آنها برای بدست گرفتند این قدرت از همین الان شروع به کار عملی می کنند؟

حدکا در ادامه‌ی بیانیه‌ی خودبر این نکته تأکید کرده که سیاست دخالت پ‌ک‌ک در بخش‌های دیگر کُردستان از دیرباز، سرچشمه اختلاف با احزاب کُردی بوده است.

در همین رابطه، وب سایت رسمی اتحادی میهنی کردستان – عراق خبر از پا درمیانی کسرت رسول علی، معاون اول جلال طالبانی در موضوع درگیری pkk با حزب دمکرات کردستان ایران داد. این مقام اتحادیه ی میهنی کردستان که همزمان معاونت ریاست اقلیم کردستان را برعهده دارد با نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان درباره‌ی حل و فصل موضوع درگیری در کِله شین در تماس است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی