سایز متن   /

احمد قاضی روزنامه نگار، مترجم و پژوهشگر اهل مهاباد بعد از ظهر یکشنبه به دلیل بیماری در بیمارستان آزادی تهران درگذشت. عصر یکشنبه پیکر استاد احمد قاضی سر دبیر مجله سروه که دو دهه به زبان کردی منتشر می شد با حضور برخی از کردهای مقیم تهران از بیمارستان تشیع و هم اکنون پیکر این استاد روزنامه نگاری در حال اعزام به مهاباد برای خاکسپاری است.

قرار است امروز دوشنبه با حضور جمعی از مسئولان استانی و محلی پیکر این روزنامه نگار و مترجم برجسته پس از تشییع در شهرستان مهاباد خاکسپاری شود. زنده یاد قاضی از افراد ادب دوست و شخصی صبور و معتدل بود که نقش موثری در شکل گیری مطبوعات و رشد مطبوعات منطقه داشت.

بر اساس زندگی نامه منتشره، احمد قاضی در سال ۱۳۱۵در مهاباد به دنیا آمد. قاضی بخشی از تحصیلات دبیرستان را در مهاباد و بخشی دیگر را تا اخذ مدرک دیپلم در تبریز ادامه داد. پس از آن در دانشگاه تهران موفق به اخذ مدرک لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی گردید. در اوایل دهه ی ۱۳۴۰ در زندان اولین رمان خود (شب بی پایان) را انتشار داد. قاضی پس از آزادی از زندان در تهران مشغول به تدریس می شود. وی سردبیری نشریه سروه را به مدت۲۰ سال عهده‌دار بود. وی از مدت‌ها پیش با بیماری سرطان روده دست و پنجه نرم می کرد و هفته گذشته مورد عمل جراحی کولون قرار گرفت.

احسان هوشمندی یکی از آشنایان احمد قاضی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به سوابق قاضی در مطبوعات کردی گفت: وی به مدت دو دهه سر دبیر مجله سروه بود که به زبان کردی منتشر می شد.
هوشمندی با اشاره به آثار و مقالات منتشره از وی، افزود: زنده یاد قاضی از افراد ادب دوست و شخصی صبور و معتدل بود که نقش موثری در شکل گیری مطبوعات و رشد مطبوعات منطقه داشت.
احمد قاضی دارای تالیفات و ترجمه های ارزشمند، اثرگذار و متعددی است؛

آثار کردی: باقه بین، دستو زبان کردی به دو زبان، جمع و اصلاح دیوان سیف القضات، ترجمه ی دیوانی سه یرو سه مه ره، ترجمه ی گیل گمش، ترجمه ی دوجلدی دون کیشوت، کتک و مشک

آثار فارسی: نسل اژدها، دوقلوهای عجیب، کوهسار حقیقت، عصر غول ها، صدام و بحران خلیج، ژانی گه ل، کردستان بعد از جنگ خلیج فارس، خلاصه ی تاریخ کردستان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی