- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

با کدام هدف و کدامین نتیجه؟

ریبوار مرادی

اواخر هفته‌ی گذشته، چند تن از اعضای مسلح پژاک اقدام به منفجر کردن پلی درمنطقه‌ی هورامان تخت کردند. این پل که گفته می‌شود در محدوده‌ی کارگاهی سد داریان (چشمه بل) واقع شده و در عین حال به عنوان یکی از مسیرهای ارتباطی مناطق هورامان است، توسط اعضای مسلح این گروه منفجر شده و پژاک بلافاصله مسؤلیت این انفجار را برعهده گرفت و در ادامه از آتش‌زدن چند کامیون و بولدزر در دو روستای (وَرگَور) و (عباس‌آباد) خبر داد.

این سد در منطقه‌ی هوارامان و از توابع استان کرمانشاه است که اخیراً برای نجات چشمه‌ی بل که گفته می‌شود با آبگیری سد، این چشمه هم به بخشی از اعماق آن تبدیل می‌شد؛ ۱۲۰ متر کانال عمودی ایجاد شده و آب این چشمه به ارتفاع بالاتر از محدوده سد انتقال داده شده و با این کار باردیگر چشمه بل احیا شد و آب آن مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اما این موضوع چه ربطی به پژاک دارد؟ چرا حالا که چشمه احیا شده، چنین عمل خشونت‌آمیزی انجام داده‌اند؟

هرچند جواب این سؤال‌ها تا حدودی روشن است، اما ذکر چند نکته در این مورد خالی از لطف نخواهد بود.

نتیجه‌ی نهایی اینکه، تنها هدف ایجاد آشوب، ناامنی و اغتشاش است تا طبق فرمول قدیمی و تکراری و همیشگی که بر پایه‌ی ماهی گرفتن از آب گل‌آلود است؛ این گروه هم چند صباحی بر روی آن مانور بدهد و منطقه را ناامن جلوه دهد تا شاید از این طریق امکان حضور آن در منطقه بیشتر باشد. لذا جلوه‌ی نظامی دادن به منطقه با چنین اعمال مسلحانه و خشونت‌آمیز، جز پیامدهای ناخوشایند برای مردم منطقه و کند کردن قطار پیشرفت‌ها و در نهایت خالی‌کردن سفره‌ی مردمان بی‌بضاعت این منطقه، هیچ نفع و سودی برای اهالی نخواهد داشت.

البته گرفتن وجوه نقدی از کاسبکاران و قاچاقچیان منطقه و یا گاهاً مصادره‌ی بار و اموال آنها، یکی دیگر از راهکاری همیشگی و روزانه‌ی این گروه است که اسم آنرا گمرک گذاشته‌اند! جالب اینکه این عمل که بیشتر در قالب اخاذی و باجگیری می‌گنجد را به عنوان کمک به مردم منطقه و فعالیت در راستای احقاق حقوق آنها و …. قلمداد می‌کنند!

در پایان به این سؤال هم جواب بدهیم که اگر منطقه در این مسیر پیشرفت با چنین موانع و معضلاتی روبرو نمی‌شد، آیا وضع اقتصادی و صنعتی مناطق مرزی و کوردنشین، اینچنین بود؟ اگر چنین اعمال خشونت‌آمیز و ناامن‌ کننده توسط همچنین گروه‌هایی صورت نمی‌گرفت و منطقه ار لحاظ اقتصادی و صنعتی پیشرفت می‌کرد، آیا نرخ بیکاری در منطقه به صفر نمی‌رسید؟ و چند سؤال دیگر که هر ذهن کاوشگری را وادار به مطرح کردن و یافتن جواب آنها می‌کند. شما ادامه بدهید….