سایز متن   /

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، که حضور گروه داعش در مرز این کشور او را مجبور کرده است به جنگ با این گروه بپردازد، از این فرصت به دست آمده برای مهار کردن یک دشمن دیگر استفاده کرده است. اردوغان جنگ با داعش را دستاویزی برای حمله به پ‌ک‌ک قرار داده است، که آن را تهدیدی برای تمامیت ارضی کشور ترکیه می‌داند.
ارتش ترکیه همچنین مواضع پ‌ک‌ک را در شمال عراق برای نخستین بار طی دست‌کم سه سال گذشته بمباران کرد. صدها نفر از اعضای داعش و پ‌ک‌ک در حملات در سراسر ترکیه بازداشت شده‌اند.
آغاز جنگ در دو جبهه، راهبردی بسیار خطرناک برای این کشورعضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) است و ترکیه را در معرض خطر اقدامات تلافی جویانه جهادی‌ها و پ‌ک‌ک قرار می‌دهد که طی سه دهه گذشته ۴۰ هزار کشته داشته است.
از این رو ترکیه محل عبوری برای جهادی‌های خارجی است. هزاران نفر از این جهادی‌ها با عبور از مرز ترکیه به داعش در سوریه و عراق پیوسته‌اند.
اقدامات اخیر آنکارا در قبال پ‌ک‌ک و داعش، خطر حملات این گروه‌ها علیه ترکیه و به راه افتادن موج ناآرامی داخلی و تهدید را در کشور به طور قابل توجهی افزایش داده است.
با این حال اردوغان امیدوار است از این فرصت به دست آمده برای خروج از بحران استفاده کند. او با اتخاذ موضعی قاطعانه‌تر در قبال داعش در حال احیای جایگاه بین المللی ترکیه است و درعین حال تلاش می‌کند جایگاه حزب دموکراتیک خلق‌‌ها (HDP) را تضعیف و با حملات علیه پ‌ک‌ک حمایت ملی گرایان را در داخل کشور تقویت کند.
کارشناسان می‌گویند ازسرگیری عملیات نظامی علیه پ‌ک‌ک که جنگی سه دهه‌ای را علیه دولت ترکیه آغاز کرده، تردیدهایی را به وجود آورده است؛ مبنی بر ا ینکه ممکن است هدف اصلی ترکیه سرکوب بلندپروازی‌های ارضی پ‌ک‌ک باشد و نه مقابله با داعش.
منبع: رویترز

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی