سایز متن   /

با توجه به خلأ قانونی در کردستان عراق که به حزب اتحاد ملی با ریاست جلال طالبانی و هم پیمانانش و حزب دموکرات با ریاست مسعود بارزانی، دو طرف درگیر، اجازه می دهد تا یکی یوسف محمد (عضو جنبش تغییر و رییس پارلمان)؛ و دیگری بارزانی را که همچنان به شورای مشورتی برای ماندن در قدرت استناد می کند، به عنوان رییس منطقه کردستان اعلام کنند، اوضاع سیاسی در این منطقه به سمت افتادن در دام تجزیه پیش می رود.

به گزارش کوردپاریز به نقل از رسانه‌های اقلیم کردستان، پنج حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق، جنبش تغییر، حزب دمکرات کردستان عراق، جماعت اسلامی کردستان عراق و اتحاد اسلامی کردستان عراق بعد از به حد نصاب نرسیدن اعضای پارلمان اقلیم برای تشکیل جلسه و اصلاح قانون ریاست اقلیم توافق کردند خارج از پارلمان مذاکرات خود را برای رسیدن به تفاهمی مشترک آغاز کنند.
روزهای پنجشنبه و جمعه نمایندگان این پنج حزب ساعت ها پشت درهای بسته مذاکره کردند تا در خصوص آینده سیاسی اقلیم کردستان عراق به توافق جامعی دست یابند.
نشست دو روزه این احزاب در حالی به نتیجه نرسید که کارشناسان حقوقی در اقلیم نیز به دو دسته موافق و مخالف تقسیم شده‌اند.
اعضای مخالف تمدید ریاست مسعود بارزانی بر منطقه اقلیم را نمی‌پسندند و بر این اعتقاد هستند که بعد از ۱۰ سال زمان قانونی برای ریاست بارزانی به پایان رسیده و ضروری است ضمن تغییر بارزانی قانون مربوط به ریاست اقلیم کردستان عراق نیز اصلاح شود.
موافقین تمدید ریاست اقلیم کردستان عراق نیز که از سوی حزب دمکرات کردستان عراق رهبری می شود براین باور هستند که مسائل مهم کنونی در اقلیم کردستان عراق می طلبد مسعود بارزانی بار دیگر به عنوان ریاست اقلیم برگزیده شود.
حزب دموکرات کردستان عراق با این که از شب ۲۰ آگوست ۲۰۱۵ دوره ریاست مسعود بارزانی بر اقلیم کردستان پایان یافته، وی را همچنان رییس قدرتمند اقلیم کردستان عراق می داند اما جنبش تغییر معتقد است بارزانی دیگر رییس اقلیم کردستان نیست و معتقد است اکنون کسی به نام رییس اقلیم کردستان در این منطقه وجود خارجی ندارد.

فرصت صوفی، نماینده حزب دموکرات در پارلمان اقلیم کردستان به خبرگزاری رویترز گفت: ما با بحران ریاست اقلیم کردستان روبه رو هستیم اما خلا در این مورد وجود ندارد و رییس کنونی اقلیم کردستان با تمام قدرت همچنان این پست را در اختیار دارد.

اما حکیم شیخ مصطفی، نماینده سابق جنبش تغییر در پارلمان عراق به رویترز گفته است: از نظر قانون ما اکنون رییس اقلیم کردستان نداریم.

اختلافات شدید درباره منصب ریاست اقلیم، پس از پایان دوره ریاست بارزانی، کردستان را وارد یک خلأ قانون اساسی می کند و این همزمان با اختلافات شدید میان حزب بارزانی و حزب طالبانی است که یکی خواهان تمدید دوره ریاست بارزانی است؛ و دیگری بر این باور است که به موجب قانون اساسی، رییس پارلمان باید اختیارات وی را به عهده گیرد، در حالی که گروههای اصلی کرد نشست های خود را برای رسیدن به راه حلی توافقی به منظور پایان دادن به بحران از سرگرفتند.
پارلمان کردستان روز چهارشنبه گذشته جلسه بررسی دوم طرح تعدیل قانون ریاست را یک روز قبل از پایان دوره ریاست بارزانی، به تعویق انداخت؛ پس از آن که طرفها به توافقی برای رایزنی بیشتر در حضور میانجی گران امریکایی و انگلیسی دست یافتند.
تافکه احمد نماینده جنبش التغییر گفت: صدها شخصیت کرد وجود دارد که کردستان را اداره کنند، پس چرا باید برای ماندن مسعود بارزانی اصرار کرد؟

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی