سایز متن   /

 از همان روزها‌ی نخست درگیری‌ پ‌ک‌ک با داعش در شمال سوریه، سران این گروه اعلام کردند که ترکیه حامی داعش است واعضای این گروه از طریق ترکیه وارد خاک سوریه می‌شوند و تسلیحات و تجهیزات خود را نیز از ترکیه تأمین می‌کنند. ترکیه هم مدام این اتهامات را رد کرد. البته آنچه در مورد حمایت ترکیه از داعش و دیگر گروه‌های تندرو و خشونت‌طلب در منطقه گفته می‌شود؛ تمامی کشورهای منطقه متفق‌القولند که ترکیه بطور مستیقم و غیرمستقیم از داعش و دیگر گروه‌های تندرو و خشونت‌طلب حمایت کرده و این حمایت هنوز هم ادامه دارد. هرچند ترکیه هم درصدد برآمد تا دراختیار گذاشتن پایگاه اینجرلیک به آمریکا به منظور حمله هوایی به داعش، تا حدودی از شدت این اتهامات بکاهد، اما زیاد کارساز نبوده است، چراکه مدارک و اسناد زیادی در این زمینه وجود دارد.

به گزارش کوردپاریز، با شروع دوباره‌ی درگیری‌ها میان ترکیه و پ‌ک‌ک، بارها مقامات این کشور اعلام کرده‌اند که تا نابودی تمامی اعضای پ‌ک‌ک حملات خود را متوقف نخواهند کرد و در مقابل هم پ‌ک‌ک به حملات خود در مناطق جنوب و جنوب شرق این کشور ادامه داده و روزانه تعدادی از طرفین کشته می‌شود به اضافه‌ی کامیون‌هایی که پ‌ک‌ک آتش می زند و گفته می‌شود از آن شرکت‌ها و پیمانکاران شخصی است.

از سوی دیگر احساس می‌شود که پ‌ک‌ک در تنگنا و فشار قرار گرفته و لذا همزمان با تداوم حملات خود به پایگاه‌ها و تجمع سربازت ترکیه در مناطق کردنشین این کشور، خواستار تداوم مذاکرات صلح هم شده، این در حالیست که همان روزهای نخست حملات ترکیه به مواضع این گروه در شمال عراق، سران آن بلافاصله خواستار توقف این حملات شدند و در مقابل هم از آتش‌بس و تداوم مذاکرات صلح گفته بودند. اما ترکیه بدون توجه به خواسته‌های این گروه، همچنان به حملات خود ادامه می‌دهد.

اخیراً جمیل بایک از سران کوهستان‌نشین این گروه در این باره گفته: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و ارتش این کشور برای این که در مسیر پیروزی‌های پ‌ک‌ک در جبهه مبارزه با دولت اسلامی عراق و شام (داعش) مانع ایجاد کند؛ این عملیات را آغاز کرده است. در واقع ترکیه خواهان پیروزی داعش در جنگ با پ‌ک‌ک است. پشت پرده تمام کشتارهایی که گروه تروریستی داعش انجام می‌دهد شخص رجب طیب اردوغان قرار دارد. هدف وی ایجاد مانع در برابر پیروزی‌های پ‌ک‌ک در جبهه مبارزه با داعش است. در صورت پیروزی داعش در برابر پ‌ک‌ک، اردوغان نیز خواهد توانست پروژه ترکی کردن ترکیه را به راحتی پیش ببرد. تنها راه حل و فصل مسئله کوردها تدارم روند مذاکرات صلح است. اگر ترکیه و ارتش این کشور به عملیات نظامی خود علیه پ‌ک‌ک خاتمه دهد ما نیز بلافاصله دست از جنگیدن برخواهیم داشت.

طبق آمار منتشر در رسانه‌ها، تاکنون بالغ بر ۸۵۰ تن از اعضای این گروه در شمال عراق، جنوب و جنوب شرق ترکیه کشته و مواضع و پایگاه‌های این گروه در شمال عراق هم تا ۸۰ درصد نابود شده و گفته می‌شود بسیاری از اعضای این گروه از جمله سران آن به مناطق دورتر نقل مکان کرده‌اند، ازجمله آنهایی که در مناطق زاپ، هفتنین، جودی و گاره بوده‌اند؛ به مناطق شمال سوریه رفته و خاکورک و خنیره نشین‌ها هم خود را به منتهی‌الیه سلسلسه کوه‌های قندیل در جنوب و در مجاورت شهر قلادزه اقلیم کردستان رسانده‌اند. براساس آنچه رسانه‌های ترکیه اعلام کرده‌اند، جمیل بایک به شمال سوریه و مراد کارایلان هم به مجاورت مرزهای ایران در منطقه‌ی زله واقع در نزدیکی قلادزه کوچ کرده‌اند.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی