سایز متن   /

سلیمان ویسی

خبر کوتاه است ، ” اعضای مسلح پژاک ساعت ۹:۴۵ در روز ۱۰ شهریور به یک پاسگاه مرزی در شهرستان ماکو  حمله کرده‌اند.” پس از انتشار این خبر مهمترین محور اخبار پیرامون این موضوع میزان صدمات و لطمات وارده است . پژاک بلافاصله اعلام می‌کند که تعدادی از جوانان ایرانی که وظیفه انتظامی داشته‌اند را به شهادت رسانده و بدون دادن تلفاتی محل را ترک کرده است. اما اخبار محلی و رسمی که چندی بعد منتشر می‌گردد خبر از صدمات غیر جانی و آسیب به ابنیه می‌دهد .

اما این ظاهر امر است !!

چرا پژاک بعد از گذشت چند سال دوباره این گونه اقدامات خشونت بار و تروریستی را آغاز کرده و اساساً در این روند به دنبال چه اهدافی است ؟

ابتدا ذکر این نکته لازم است که اقدامات کور تروریستی را در چنین قالب و چارچوبی می‌توان تعریف کرد که هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند و مهم نیست که چه کسی یا چه کسانی در انجام این عمل قربانی می‌شوند و یا در چه مقام و جایگاهی هستند. تنها هدف این نوع اقدامات که نمونه‌ی آن همین حمله پژاک به پاسگاه بوده، ناآرام کردن و فضاسازی است و لذا تأثیر محسوسی هم بر زندگی عادی مردم نخواهد گذاشت و زودگذر خواهد بود. چراکه برای عموم مردم ماهیت همچنین گروه‌هایی آشکار است و می‌دانند که به دنبال چی هستند.

پژاک پس از چند سال سکوت و دور شدن از مرزهای ایران و عقب‌نشینی به عمق ۱۵ کیلومتری خاک اقلیم کردستان، باردیگر رویه‌ی شدت و خشونت را در پیش گرفته و چندی پیش هم رسماً اعلام کرد که عملیات‌های مسلحانه خشونت‌آمیز خود را از سر می‌گیرد.

قبل از آخرین اقدام خشونت‌آمیز این گروه که حمله به پاسگاهی در شهر ماکو از توابع استان آذربایجان غربی بوده، چند عملیات دیگر را از جمله آتش زدن وسائل سدسازی و کامیون‌های شرکتی که مسؤل ساخت سد در منطقه بود و همچنین تخریب پل‌های موجود در منطقه که به عنوان مسیر مواصلاتی محسوب می‌شدند، را انجام داده است که این خود گوشه‌یی دیگر از این اقدامات خرابکارانه این گروه برای فضاسازی است.

این گروه که خود را شاخه‌ی ایرانی پ‌ک‌ک معرفی می‌کند، تعداد اندکی عضو ایرانی دارد و اکثر آنها از جمله فرماندهان این گروه، ترکیه‌یی هستند و تنها از پ‌ک‌ک هم دستور می‌گیرد و اخیراً هم به دنبال شروع مجدد پ‌ک‌ک با ارتش ترکیه و انتخاب استراتژی اشتباه این گروه، پژاک هم به خاطر اینکه از قافله عقب نماند، باردیگر خشونت را پیشه کرده و اقدامات کور تروریستی را سرلوحه‌ی کاری خود قرار داده است.

هدف دیگری که پژاک از این اقدامات دنبال می‌کند، تغییر روحیه‌ی اعضای خود است. چون طی سال‌های گذشته اعضای خود را که در غارها و مقرها آموزش داده، به نوعی از فضا و محیط عملی خشونت دور بوده‌اند و لذا پژاک برای تغییر روحیه‌ی آنها، این اقدامات کور را انجام می‌دهد تا هم دستور پ‌ک‌ک را اجرا کرده باشد و همسو با آن حرکت کند و از سوی دیگر روحیه‌‌ی افراد خود را که مدت‌ زیادی است در غارها و دره‌ها در حال سکون بوده‌اند را تغییر دهد و مطالب تئوری را در عمل به آنها یاد بدهد.

پژاک نابود کردن  منابع معیشتی مردم و به نوعی گرسنه نگه داشتن آنها و ناامن کردن منطقه را دوست دارد و در این راستا فعالیت می‌کند؛ اما این آرزوها هیچ وقت تحقق نخواهند یافت چون مرزنشینان غرب و شمال غرب کشور، به خوبی به ماهیت این گروه پی برده‌اند و می‌دانند که با این اقدامات کور خود، به دنبال چه چیزی هستند. لذا تأثیر خاصی در روند زندگی مردم نخواهد داشت و تنها چهره‌ی واقعی این گروه را برای کسانی که هنوز موفق به شناخت آن نشده‌اند؛ برملا می‌کند.

گفتنی است اخیراَ وزارت امور خارجه آمریکا باردیگر بر تروریست بودن پ‌ک‌ک و زیرشاخه‌هایش تأکید کرده و گفته که پ‌ک‌ک مفاد آتش‌بس را با ترکیه نقض کرده و لذا ترکیه حق دارد که با تمام قوا به آن حمله کند. این اقدام آمریکا سبب شد تا یکی از اصلی‌ترین آرزوهای این گروه‌ها، در پشت پرده قرار گیرد و به پاورقی بپیوندد، چراکه آنها بر حمایت آمریکا متکی هستند و اگر غرب از حمایت آنها دست بردارد، ظرف چند روز به تاریخ می‌پیوندند.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی