سایز متن   /

وضعیت شهر جیزره در استان شرناخ ترکیه بحرانی شده؛ این شهر به محاصره کامل ارتش ترکیه درآمده و با برقراری حکومت نظامی در شهر، خطوط تلفن، اینترنت و برق قطع شده و به هیچ خبرنگار و رسانه‌ای اجازه ورود به جیزره داده نشده و به شهروندان دستور داده شده از خانه‌هایشان بیرون نیایند. اشپیگل آنلاین گزارش داده است که به دستور مقامات امنیتی ترکیه به هر کس که در خیابان‌های شهر جیزره وارد شود، شلیک می‌شود.

به گزارش کوردپاریز، برخی منابع ترک گزارش داده‌اند حکومت نظامی در جیزره بعد از تصمیم حزب مناطق دموکراتیک مبنی بر برگزاری جلسه حزب در این شهر رخ داده است. اواخر ماه گذشته حزب مناطق دموکراتیک (DBP) در اقدامی غافلگیرکننده طی بیانیه‌ای در استان شرناخ، اعلام خودمختاری کرد.

این درگیری همزمان در استان حکاری نیز گسترش یافته است. پ‌ک‌ک روز یکشنبه ۶ سپتامبر اعلام کرد در جریان حمله اعضای این گروه به یک کاروان نظامی ارتش ترکیه در استان حکاری واقع در جنوب شرق این کشور، ۱۵ سرباز را کشته شده و مقادیری سلاح به غرامت گرفته است.

وضعیت جنگی در جنوب شرقی و شرق ترکیه با واکنش احزاب مخالف عدالت و توسعه روبه‌رو شده است. پروین بولدان از حزب دموکراتیک خلق گفته است: «در شهر جیزره احتمال وقوع یک قتل عام بزرگ وجود دارد. » او اعلام کرده «در تلاش برای تماس با فرمانداری و بخشدار منطقه هستیم ولی هیچ کدام از آنان در دسترس نیستند. اجازه ورود به شهر داده نمی‌شود و نگرانی‌ها لحظه به لحظه در حال افزایش است.»

سزگین تانری گولو، رییس فراکسیون حزب جمهوریخواه خلق ترکیه در پارلمان این کشور نیز طی اظهاراتی با اشاره به حکومت نظامی در شهر جیزره و عملیات گسترده نیروهای امنیتی ترکیه در این شهر عنوان کرده: «برای کسب اطلاعات از وضعیت شهر جیزره و رعایت حقوق بشر در این شهر با وزارت کشور، فرمانداری شرناخ و بخشدار منطقه تماس‌هایی برقرار کردیم. ولی به دلیل عدم دسترسی به مقامات ذی ربط این اقدام بی‌نتیجه مانده و نگرانی‌ها از وضعیت این شهر در حال افزایش است.»

مخالفان عدالت و توسعه می‌گویند وضعیتی که در شهر جیزره به وجود آمده حاصل بسته جدید امنیتی حزب عدالت و توسعه است. این طرح جدید امنیتی شامل مواردی چون؛ اختیارات خارج از قانون، افزایش اختیارات فرمانداری‌ها در خصوص تصمیمات نظامی، حکومت نظامی و تعیین منطقه اضطراری – امنیتی توسط فرمانداری‌ها می‌شود که باعث وضعیت وخیم مناطق کردنشین به خصوص شهر جیزره در شرناخ شده است. گفتنی است همزمان با بحرانی شدن وضعیت امنیتی در استان‌های کردنشین، برخی از رسانه‌های ترکیه از احتمال عدم برگزاری انتخابات ۱ نوامبر در این شهرها خبر داده‌اند. فرات آنلی، شهردار دیاربکر گفته است احتمال دارد دولت در مناطق کردنشین انتخابات را برگزار نکند یا حداقل با ایجاد موانع امنیتی و پست‌های ایست و بازرسی، مردم نتوانند به راحتی در انتخابات شرکت کنند.

مخالفان پ‌ک‌ک و رویکرد جدید این گروه هم معتقدند آنچه پ‌ک‌ک به دنبال آن است، همان اهداف اردوغان به منظور کسب دوباره‌ی آرا مناطق کردنشین است. کارشناسان میلیتاریزه کردن شهرها و روستاها را به عنوان استراتژی جدید و اشتباه پ‌ک‌ک در ترکیه بنام کرده‌اند که بیشترین خطر متوجه غیرنظامیان است و از آنها به عنوان سپر دفاعی زنده استفاده می‌شود.

خبرگزاری آناتولی هم نوشته، رجب طیب‌اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در واکنش به انتقادها از شدت حملات به شهرهای کردنشین این کشور اعلام کرده که نبرد مقابل پ‌ک‌ک با قاطعیت بیشتری ادامه خواهد یافت. رییس‌جمهور ترکیه اعلام کرد از زمان آغاز مجدد حملات زمینی و هوایی نیروهای امنیتی ترکیه به مواضع این گروه در اواخر ماه جولای، حدود ۲۰۰۰ نفر از آنها را در جنوب ترکیه و شمال عراق کشته شده‌اند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی