سایز متن   /

شروع درگیری‌های اخیر هم که پس از دو سال وقفه باردیگر از سر گرفته شد و تاکنون بالغ بر ۲۰۰۰ تن کشته و شمار زیادی هم زخمی داشته است، به خاطر متهم کردن همدیگر به اینکه وقت‌کشی می‌کند و در صدد فریب دادن است. پ‌ک‌ک ترکیه را به وقت‌کشی متهم می‌کند و اردوغان هم پ‌ک‌ک را تروریست خوانده و می‌گوید هیچ وقت با یک گروه تروریستی مذاکره نخواهد کرد. 
به گزارش کوردپاریز به نقل از DHA، شیخ موس تانری کولو، رئیس حزب اسلام گرای مطالبه آزاد (هدی پار) در استان دیاربکر، درباره وضعیت کنونی به وجود آمده در مناطق کردنشین این کشور گفته: ما خواستار پایان درگیری‌ها و دفن سلاح‌ها در زیر خاک و بازگشت آرامش و برادری به مناطق کردنشین ترکیه هستیم. در وضعیت به وجود آمده، علاوه بر سربازان، پلیس و اعضای مسلح پ‌ک‌ک، شهروندان ترکیه‌یی نیز مورد هدف قرار گرفته و جان خود را از دست داده‌اند. هم حکومت ترکیه و هم پ‌ک‌ک از امیدهای مردمان کرد ترکیه برای صلح سوءاستفاده کرده‌اند.

کولو در ادامه اظهارات خود تاکید کرد: ملت ترکیه به پایان یافتن مبارزات مسلحانه، خلع سلاح اعضای پ‌ک‌ک و حل مسئله کردها باور داشت. آنان منتظر فضایی بودند که در آن بار دیگر کردها و ترک ها در صلح و آرامش به صورت برادرانه در کنار هم زندگی کنند. ولی هم حکومت و هم پ‌ک‌ک به مردم دروغ گفتند. ملت ترکیه را فریب دادند. در واقع در روند مذاکرات صلح طرفی که فریب خورده نه دولت است و نه پ‌ک‌ک، بلکه کردها و ترک‌های این کشور هستند که در حق آنان خیانت شده است. برای آن که منطقه در آرامش و ثبات باشد و مردم منطقه به خاطر افکار خود قربانی نشوند؛ سلاح ها باید ساکت شده و درگیری‌ها به پایان برسد.

وی در خصوص آینده کردها در ترکیه هم گفته: یک حزب و یا یک سازمان به تنهایی نمی تواند تصمیم بگیرد. در این خصوص تمام کردهای ترکیه باید در قالب سازمان‌های مختلف نظرات خود را بیان کنند. مسئله کردها در ترکیه نباید قربانی سیاست‌های امنیتی و منافع دولت ترکیه شود. همچنین این مسئله نیز نباید فدای ایدئولوژی‌های یک سازمان و یا منافع گروهی خاص همچون پ‌ک‌ک شود. مسئله کردها از یک تاریخ ۱۰۰ ساله انکار، نادیده گرفتن و ظلم تشکیل شده است که حل و فصل آن در این برهه زمانی خواهد توانست این تاریخ طولانی را به پایان برساند. دولت برای حل و فصل مسئله کردهای ترکیه نباید با گروه‌های مسلح و تندور و خشونت‌طلبی همچون پ‌‌ک‌ک مذاکره کند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی