سایز متن   /

به گفته مشاور سابق ارتش ترکیه در افغانستان و عراق، پ.ک.ک این بار از شیوه جنگ شهری برای مقابله با نیروهای امنیتی ترکیه به جای جنگ کوهستان روی آورده که ارتش این کشور با آن آشنا نیست.

به گزارش کوردپاریز، این روزها در برخی شهرهای کردنشین ترکیه در جنوب شرق این کشور با شدت گرفتن درگیری میان نیروهای کُرد و نیروهای امنیتی ترکیه حکومت نظامی اعلام شده است. برخی کارشناسان نظامی جنگ شهری را شیوه جدید پ.ک.ک برای مقابله با نیروهای امنیتی ترکیه می دانند.

متین گورجان، مشاور نظامی سابق ارتش ترکیه در فاصله سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸  در عراق و افغانستان، به سایت بیزنس اینسایدر گفت: این شیوه پ.ک.ک برای ارتش ترکیه ناآشنا است.

وی افزود: این نوع رویکرد پ.ک.ک برای ارتش ترکیه پدیده ای جدید است. به همن دلیل آنها با هجوم به شهرها در صدد شکستن مقاومت در این شهرها هستند. اما سوال اینجاست تا چه میزان به این تقابل باید جنبه نظامی بخشید.

ولادیمیر وان ویلگنبرگ، کارشناس مسائل کُردها هم به بیزنس اینسایدر گفت: پ.ک.ک در گذشته بیشتر به جنگ کوهستان و حملات جسته و گریخته دست می زد اما اکنون غیرنظامیان تحت عنوان  شبه نظامیان جوان در شهرها اسلحه به دست گرفته اند.

وی تاکید کرد بیشتر خشونتهای اخیر در ترکیه به این خاطر است که جوانان میلیشیا مانند جوانان انقلابی و میهن پرست، در شهرها با پلیس درگیر می شوند.

گورجان که اکنون کارشناس اندیشکده سیاست های امنیتی در آنکارا است، گفت نیروهای امنیتی ترکیه با شیوه جدید جنگ پ.ک.ک که مردم را به تشکیل نیروهای دفاعی خودمحور دعوت کرده، آشنا نیستند.

وی افزود: ارتش ترکیه در دهه ۱۹۹۰ قادر بود پ.ک.ک را با تانک، خمپاره و خودروهای زرهی سرکوب کند اما با آنها در شهرها مقابله نمی کردند.

ولادیمیر وان ویلگنبرگ توضیح داد: به همین دلیل اکنون پلیس با آنها مقابله می کند و نه ارتش ترکیه. دولت هم سعی کرده اختیارات بیشتری به پلیس ترکیه بدهد که در نتیجه آن چندین تن از غیرنظامیان هم در این درگیریها کشته شده اند.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی