سایز متن   /

بازی اخیر اردوغان و پ‌ک‌ک آنهم پس از اعلام نتایج انتخابات ۷ ژوئن در این کشور، حزب دموکراتیک خلق‌ها(HDP)  را به نوعی غافلگیر کرد.

کوردپاریز/ این بازی که در قالب درگیری مجدد پ‌ک‌ک با ارتش ترکیه در مناطق جنوب شرق و شرق این کشور که عمدتاً کوردنشین هستند؛ آنهم پس از آنکه شاخه‌ی شهری آن (حزب دموکراتیک خلق‌ها – ه‌د‌پ ـ) ۸۰ کرسی پارلمان را از آن خود کرده بود؛ برای سران ه‌د‌پ و بسیاری از هواداران آن، غافلگیر کننده بود. چون این همان برنامه‌یی بود که اردوغان برای جبران ضعف‌های کاری خود در میدان سیاست و عمل، آنرا اجرایی کرد و پ‌ک‌ک هم به عنوان بازیگر اصلی آن، جواب مثبت داد و در این میان، ه‌د‌پ هم به حاشیه رانده شد، و این همان چیزی است که اردوغان درصدد اجرای آن است.

کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در اظهاراتی با اشاره به درگیری های اخیر ارتش ترکیه و پ‌ک‌ک و افزایش عملیات خشونت‌آمیز در داخل ترکیه گفته: به نظر بنده تمام اقدامات تروریستی که حزب کارگران کردستان (PKK) صورت می دهد برای آنست تا حزب دموکراتیک خلق‌ها را در شرایط سخت قرار دهد و از عرصه سیاسی کشور حذف کند. اقدامات تروریستی پ‌ک‌ک تماما در این جهت طراحی شده است که حزب دموکراتیک خلق‌ها را در انتخابات پارلمان پیش رو قادر به گذار از حدنصاب تعیین شده نباشد. با یک نگاه عمیق به این مسئله می توان پی برد که سیاست‌های پ‌ک‌ک با سیاست‌های رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در یک راستا بوده و موازی هم در حال حرکت هستند. در واقع هدف هر دو در مواجه با حزب دموکراتیک خلق‌ها از یک سیاست نشات گرفته است و آن تنگ کردن عرصه برای ه‌د‌پ و ایجاد مانعی به نام حدنصاب انتخابات پیش روی این حزب در انتخابات ۱ نوامبر ۲۰۱۵ ترکیه است.

منبع: خبر۷ ترکی

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی