سایز متن   /

روز سوم خردادماه امسال بود که گروهی از اعضای مسلح پ‌ک‌ک و پژاک در منطقه‌ی مرزی کِله‌شین، به گروهی از اعضای مسلح حدکا حمله کردند که در نتیجه‌ی آن، کشته و زخمی شدن ۴ تن از اعضای حدکا بود.

کوردپاریز/ پس از گذشت چند ماه از این واقعه، حال باردیگر پژاک و پ‌ک‌ک مدعی شده‌اند که حدکا اقدام به تبلیغات منفی علیه این گروه‌ها کرده و در روستاهای مرزی در بین مردم گفته که آنها یعنی اعضای مسلح حدکا، اعضای فراری پژاک و پ‌ک‌ک را در محلی در کوهستان‌های مرزی، گردهم آورده‌اند و آموزش می‌دهند تا در بهار آینده، این مناطق را کاملاً از وجود پژاک و پ‌ک‌ک پاکسازی کنند.

گفتنی است در درگیری‌های کِله‌شین، آنچه که مدام حدکا بر آن اصرار می‌کرد این بود که پ‌ک‌ک یک گروه ترکیه‌ایست و پژاک هم که همان پ‌ک‌ک است و لذا هیچ لزومی ندارد که آنها از یک گروه غریبه در منطقه اجازه مستقر شدن بگیرند. البته این دعواها در ظاهر با تشکیل چند جلسه که آخرین آنها در کویه بود و شخص جمیل بایک (از سران پ‌ک‌ک) هم در آن شرکت داشت، توافق شده بود که اعضای حدکا در آن منطقه بمانند، اما اخیراً پ‌ک‌ک و پژاک با انتشار بیانیه‌یی درخصوص اقدامات اخیر حدکا در منطقه علیه آنها گفته: هیچ عضوی از حدکا در منطقه‌ی کِله‌شین وجود ندارد و در همان زمان درگیری‌ها در خردادماه، آنها را از این مناطق بیرون کردیم و اجازه‌ی استقرار ندادیم. اما در ادامه هم از اعضای این گروه شاکی شده که چرا در منطقه علیه آنها تبلیغات منفی راه انداخته است.

در درگیر‌ی‌های کِله‌شین، پژاک و پ‌ک‌ک، حدکا را متهم کردند به اینکه به همکاری حزب دموکرات کردستان عراق و شخص بارزانی و سرویس اطلاعتی ترکیه (میت)، خواستار تغییر موضوع و بحث داغ انتخابات در ترکیه هستند و این گروه قبل از انجام این اقدام، در شهر اربیل اقلیم کردستان با مسعود بارزانی و ترکیه، جلسه داشته تا با پژاک و پ‌ک‌ک بجنگد و آنها را از این مناطق بیرون براند.

در مقابل، پژاک و پ‌ک‌ک هم مدعی بودند که این گروه‌ها قول داده‌اند تا از این مناطق حفاظت کنند و اجازه‌ی ورود هیچ گروه و حزبی را به این مناطق ندهند. لذا با ورود گروهی از اعضای حدکا به منطقه‌ی کِله‌شین، درگیری‌ها شروع شد و هنوز هم ادامه دارد. هرچند زیاد از موضوع خلع‌سلاح اعضای پژاک و پ‌ک‌ک توسط اعضای حدکا، اخبار زیادی منتشر نشد، اما آنچه خشم این گروه‌ها را علیه حدکا برافروخت، خلع‌سلاح چند تن از اعضای این گروه توسط اعضای مسلح حدکا آنهم در خانه‌ی خو حریف بود که به شدت این گروه‌ها را عصبانی کرد تا جایی که دست به انتقام زدند و چند تن از اعضای حدکا را کشته و زخمی کردند.

البته ریشه‌ی دشمنی‌های پ‌ک‌ک و پژاک با دیگر گروه و احزاب در منطقه، تازگی ندارد و به ریشه‌ی افکار این گروه‌ها که نشأت گرفته از افکار عبدالله اوجالان (رهبر زندانی این گروه‌ها در جزیره‌ی امرالی) است. اوجالان از همان روزهای نخست، موضع تندی علیه حزب دموکرات کردستان عراق و خانواده‌ی بارزانی و زیرشاخه‌های این حزب در دیگر مناطق، اتخاذ کرد و هنوز هم همچنان و به شدت، بر این موضع خود استوار است.

حدکا هم که به نوعی زیرشاخه‌ی همین حزب دموکرات کردستان عراق و خانواده‌ی بارزانی‌ها محسوب می‌شود؛ از دید پژاک و پ‌ک‌ک، بدترین دشمن محسوب شده و برای مقابله با آن از انجام هیچ اقدامی، دریغ نمی‌کنند.

پژاک هم از دید احزاب و گروه‌های سیاسی و نظامی منطقه به ویژه دمکرات‌ها و کومله‌ها، یک گروه بی‌هویت، غیرایرانی، زیرمجموعه‌ی پ‌ک‌ک و دشمن تمامی کردها قلمداد شده و هیچ گروه و حزبی هم حاضر به مذاکره و یا همکاری با این گروه نیست، چراکه پژاک آنها را کمپ‌نشین، کلاسیک و خنثی می‌خواند.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی