سایز متن   /

انوشیروان پارسا

با گذشت حدود یک سال از ائتلاف کشورهای غربی علیه داعش و صرف وقت و هزینه‌های گزاف در این زمینه، هیچ دستاورد مهمی در جهت از بین بردن تروریسم محقق نگردید. این که چرا برخلاف وعده‌ها و تبلیغات گسترده جهانی در رسانه‌ها، این ائتلاف نتوانست موفقیت محسوسی به دست آورد، بسیار جای بحث و تأمل دارد که می‌توان به برخی از دلائل شکست آن را بررسی کرد.

کوردپاریز/ دانیم هر گروهک با هر عنوانی بخواهد برای تبلیغ ایدئولوژی خود و یا برای تقابل با دشمن خود به صورت غیردیپلماتیک و ایجاد رعب و وحشت با کشتار افراد اقدام نماید تروریست محسوب می گردد.
می توان برخی از دلائل شکست ائتلاف را به شرح زیر مورد بررسی قرار داد.
نکته اول این که ائتلاف علیه داعش شاید در ظاهر به رهبری آمریکا اداره می شد ولی واقعیت این بود که در پشت پرده کشورهای عربستان و اسرائیل برنامه های ضدبشری و تبعیض گرایانه خود را به عنوان استراتژی راهبردی نبرد، به مواضع ائتلاف تزریق و تحمیل نمودند.
دلیل دوم که باعث شکست این ائتلاف شد عدم تحلیل صحیح از وضعیت سیاسی و اجتماعی منطقه و خواسته های واقعی مردم در کشورهایی از قبیل سوریه، عراق و یمن بود که منجر به اشتباهات فاحش در طرح و برنامه ریزی ائتلاف گردید.
اما مهمترین نقطه ضعف ائتلاف تفکیک سلیقه ای تروریست ها به دسته های مختلف بود که بدون در نظر گرفتن شرایط حساس منطقه تروریست ها را به دست های معتدل و تندرو تقسیم نمودند و خواستند با یک تیر دو هدف را نشانه بروند.
یعنی همگام مبارزه با داعش شرایطی فراهم آورند تا بتوانند بدون صرف هزینه بیشتر، دولت مرکزی کشورهای سوریه و عراق را نیز تضعیف نموده و با طرح تجزیه، آن کشورها را از میان بردارند البته می توانیم به عنوان نشانه های این سیاست نوع عملکرد ائتلاف در یک سال اخیر را در نظر بگیریم که چگونه به بهانه مبارزه با داعش زیرساخت های نظامی و استراتژیکی دولت های عراق و علی الخصوص سوریه را هدف حملات هوایی قرار داده و اینکه در طی این برنامه ها چگونه مردم بی پناه و زنان و کودکان قربانی اجرای چنین سیاست هایی گردیدند و از سوی دیگر رسانه های غربی و هم پیمانه با عربستان و اسرائیل هیچگاه مظلومیت این مردم را تحت پوشش کامل خبری قرار ندادند تا جامعه حقوق بشری جهان به این امر اشرافیت بهتری برای رسیدگی داشته باشد.
به هر ترتیب طراحان این ائتلاف غافل از این بودند که راهبرد صهیونیستی- عربستانی هیچ نتیجه ای نخواهد داشت و با واکنش به موقع مردم و قدرت های منطقه مواجه خواهد شد.
منبع : روزنامه مردم سالاری

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی