سایز متن   /

ریبوار مرادی *

پس از برگزاری نشست های مجمع عمومی سازمان ملل که با حضور سران کشور های مختلف در شهر نیویورک صورت گرفت، موضوع مقابله نیروهای پیشمرگه کورد یا همان نیروهای نظامی که در اقلیم کردستان تحت امر مسعود بارزانی قرار دارند، با تروریست های تکفیری داعش جزء مواردی بود که از دید رهبران جهان کمتر مورد توجه قرار گرفت .

مسرور بارزانی،پسر مسعود بارزانی و مشاور شورای امنیت اقلیم کردستان در این باره اعلام کرد: نیروهای پیشمرگه تنها کسانی هستند که در برابر تروریست ها مقاومت کردند و با مقاومت خود توانستند ۲۰ هزار کیلومتر از خاک عرارق را آزاد سازند . نیروهای پیشمرگه موثر ترین نیرو در محور های جنگی هستند .

وی افزود : مطرح نکردن موفقیت نیروهای پیشمرگه در سخنرانی رهبران جهان از جمله رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر عراق جای ناراحتی،نگرانی و ناامیدی دارد . رئیس جمهور آمریکا هیچ بحثی درباره کورد ها در سخنرانی خود مطرح نکرد و موفقیت های نیروهای پیشمرگه به فراموشی سپرده شده است .

این رویکرد قدرتهای بین المللی بیانگر نوع نگاه آنها به جایگاه گروه ها و جریاناتی است که در سایه فضای حاکم بر خاورمیانه در سالهای اخیر رشد یافته ولیکن این قدرتها تمایل ندارند که بیش از طرفیت تعریف شده در الگوی منافع ملی خود به این گروه ها و جریانات توجه و در معادلات سیاسی مد نظر قرار گرفته شوند. اهداف مبتنی بر رویکرد ساختاری نظم آمریکایی به هیچ وجه نمی خواهند این گروه ها و جریاناتی که به صورت موازی در عرصه حاکمیت ملی تعریف شده اند بیش از ظرفیت ابزارگونه گی ارتقاء یافته، و بازیگران اصلی و مستقر در چهارچوب حاکمیت های ملی را فدای آنها نمایند .

a05

نگاهی به رفتار ایالات متحده ، ناتو ، روسیه و بازیگران منطقه ای در خصوص گروه های مختلف فعال در صحنه تحولات سیاسی خاورمیانه مبین این اصل است که اولویت برای این کشور ها حفظ متحدان مستقر خود در منطقه است . نمونه بارز آن در تحولات جاری مسئله ورود روسیه به تحولات سوریه و اعلام حمایت ناتو از ترکیه است در صورتی که بسیاری از تحلیل گران سیاسی تصورمیکردند که درگیری ترکیه با پ.ک.ک موجب انزوای ترکیه خواهد شد ولی سیر تحولات نشان داد که برای قدرتهای بین المللی و منطقه ای این گروه ها چه از نوع جریان بارزانی و چه از نوع پ.ک.ک و امثالهم نقش ابزاری و شیء وارگی دارد.

اما نگرانی مسرور بارزانی از عدم توجه به نقش پیشمرگه در مقابله با داعش نوعی عوام فریبی است که شاید تنها در عرصه مخاطبان داخلی اقلیم کردستان کارکرد داشته باشد و البته این مخاطبان نیز در مواجهه با حجم انبوه تبلیغات تیم بارزانی به این توهمات ممکن است توجه نموده ولیکن تیم بارزانی نمی توانند پیرامون مردم ذی نفوذ خود همواره حصاری از اخبار هدایت شده را ایجاد نموده و تصورات خود را به آنها القاء نماید . کافی است کمی به رخدادهای زمان پیشروی های داعش در عراق و در آستانه سقوط قرار گرفتن مناطق تحت کنترل اقلیم کردی برگردیم و نحوه عملکرد حکومت اقلیم کردی را بررسی کنیم آن وقت عوام فریبی تیم بارزانی بیش از پیش مشخص میگردد . بسیاری از گروه های پر مدعای کورد که در منطقه کردستان عراق گارد گرفته و با تبلیغات پر طمطراق به هیاهوی رسانه ای می پرداختند در زمان پیشروی های داعش با دستپاچگی و سوء رفتار در حال واگذاری مناطق تحت کنترل بودند و اگر نبود حمایت های منطقه ای شاید اکنون چیزی به نام حکومت اقلیم وجود نداشت که بخواهند بر سر ریاست آن جدال نمایند .

بهر روی فارق از بی کفایتی گروه های سیاسی مدعی مسائل قومی در حوزه کوردی باید این نکته را نیز مد نظر قرار داد که سیاست ایالات متحده و متحدان غربی وی در منطقه خاورمیانه این گروه ها را در شرایطی قرار داده که نتیجه آن به حاشیه رفتن شعارهای آرمانی و انتزاعی است که سران این گروه با هدف تخدییر اذهان کوردها به اشکال مختلف فریاد میزنند و جز قتل و کشتار کوردها هیچ نتیجه ای در بر نخواهد داشت .

 

*. کارشناس ارشد علوم سیاسی

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی