سایز متن   /

انفجار اخیر در ایستگاه راه آهن ترکیه بسیار کم سابقه بود و باعث کشته شدن تعداد زیادی از مردم ترکیه شد و بهمین خاطر رییس جمهور ترکیه بسیاری از برنامه های خود را کنسل کرد که این خود دلیل بر اهمیت این قضیه است و مخصوصا که رییس جمهور ۳ روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد و این حادثه منجر به انجام یک کنفرانس خبری شد و تدابیر شدید امنیتی هم در همه مناطق به چشم می خورد.

کوردپاریز/ براساس آخرین آمار منتشره تاکنون، ۹۷ تن کشته و ۲۴۸ نفر هم زخمی شده‌اند. در این رابطه واحد مرکزی خبر با دو تن از کارشناسان در این باره گفتگو کرد که خلاصه‌ی آن در زیر آمده است:

الیاس واحدی کارشناس مسائل سیاسی درباره انفجارهای تروریستی آنکارا گفت: تروریست‌ها از انجام این گونه انفجارها دو هدف دارند، هدف اول کشتار در ترکیه است و هدف دوم بهم زدن ثبات و امنیت در این کشور است که این موضوع به نفع بعضی از احزاب موجود در ترکیه است.  مسائل موجود در ترکیه به دو بحث منتهی می شود:
۱- بحث سیاست داخلی ترکیه است که دولت فعلی ترکیه با بعضی موضع گیریها باعث ناآرام کردن بعضی از احزاب و در نتیجه بروز این حوادث و انفجارها شده است.
۲- بحث سیاست خارجی ترکیه است که این سیاستها در بروز این گونه انفجارها بی تاثیر نبوده است مخصوصا اشتباه محاسباتی ترکیه در سرنگونی دولت بشار اسد که تا کنون به نتیجه نرسیده است و باعث بروز بعضی دشمنی ها با دولت فعلی ترکیه شده است.

ضیاء ایلماز کارشناس سیاسی اهل ترکیه در مورد مسئولیت انفجارهای اخیر ترکیه در محل تجمع برای پایان درگیری نظامی ترکیه با شبه نظامیان (پ ک ک )گفت: با توجه به شرایط فعلی منطقه و تحولات موجود درآن انگشت اتهام بیشتر به سمت تروریست ها می باشد و به همین دلیل بهترین مکان برای به هدف رساندن تروریست ها ترکیه است. امروز دامنه انفجارها در ترکیه به پایتخت رسیده است و این انفجارهای تروریستی هدفش بیشتر ناآرام جلوه دادن فضای انتخابات و متشنج کردن اوضاع در ترکیه است.  تروریست ها از انجام این گونه انفجارها دو هدف دارند، هدف اول آنها کشتار در ترکیه است و هدف دوم آنها بهم زدن ثبات و امنیت در این کشور است که این موضوع به نفع بعضی از احزاب موجود در ترکیه است. اکثر مردم ترکیه مخالف دخالت ترکیه در امور سوریه هستند ولی اردوغان هیچ گاه به این موضوع توجه نکرده است و لذا این موضوع امروز در ترکیه باعث بروز مشکل شده است. تاثیری که این گونه حوادث می تواند بر روی سیاستهای خارجی ترکیه بگذارد بسیار بیشتر از سیاستهای داخلی ترکیه می باشد.
واحدی هم در مورد دخالت کردها در بروز مشکلات داخلی ترکیه خاطر نشان کرد: شرایط جغرافیایی ترکیه از دیر باز زمینه ساز بروز حوادث و مشکلاتی بوده است، و این مشکلات با تحریک کردن کردها توسط دولت ترکیه افزایش پیدا کرده است، مخصوصا پس از به قدرت رسیدن آنها در سالهای اخیر در سوریه ومخصوصا بروز چنین حوادثی در یک کنفرانس صلح در آنکارا .بحث گردشگری در ترکیه بسیار مهم است و بروز چنین حوادثی باعث ضرر رساندن به مقاصد دولت فعلی ترکیه یعنی اغلو می باشد و لذا هم از بعد داخلی و هم خارجی تاثیرات منفی بر روی ترکیه گذاشته است و در این شرایط دولت سعی می کند فقط با مظلوم نمایی و تدابیر امنیتی بیشتر از این قضیه عبور کرده و بگونه ای دنبال اهداف خود باشد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی