سایز متن   /

روسیه بعد از آن که عملیات هوایی خود در سوریه را آغاز کرد اکنون نیز در تلاش برای انجام عملیات زمینی علیه داعش است که این موضوع را با همکاری حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (PYD) انجام خواهد داد.

کوردپاریز/ حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (PYD) یا همان شاخه‌ی سوری پ‌ک‌ک، روسیه و دولت مرکزی سوریه در خصوص همکاری ۳ جانبه علیه داعش به توافق رسیده‌اند. بعد از آن که PYD حمایت خود از حملات هوایی روسیه به مواضع داعش را اعلام کرد هیئتی از این حزب با میانجی گری روسیه به دمشق رفته و در دیدار با اعضای دولت مرکزی سوریه در خصوص جزئیات این همکاری مذاکره کرده‌اند. موضوع اصلی این مذاکره ۳ جانبه شرکت اعضای مسلح پ‌ک‌ک در شمال سوریه موسوم به ی‌پ‌گ در عملیات‌هایی است که در منطقه شرق سوریه در حال اجرا است. همکاری‌های نظامی و مسائل مرزی عراق – سوریه از دیگر موضوعات این مذاکره بوده است. همچنین این هیئت PYD بعد از بازگشت از دمشق به لازقیه سوریه نیز رفته و با فرماندهان نظامی روسیه در آن منطقه دیدار کرده‌ است.

در نتیجه این دیدارها، برای این که روسیه بهتر بتواند در عملیات زمینی در سوریه از اعضای مسلح PYD و پ‌ک‌ک و ارتش دولت بشار اسد حمایت کند یک منطقه نظامی به منظور ایجاد هماهنگی‌های بیشتر در منطقه قامشلی به وجود خواهد آمد. همچنین بر اساس اطلاعات به دست آمده با توافق روسیه و PYD، اعضای مسلح پ‌ک‌ک در سوریه (ی‌پ‌گ) به صورت فعال به جنگ با داعش در منطقه حسکه وارد خواهند شد.

این درحالیست که فابریک بالانش، پژوهشگر مهمان در انستیتوی واشنگتن برای خاورمیانه به سایت تحلیلی المانیتور گفته است PYD که از اوایل سال جاری و پس از درگیریهای کوبانی حوزه قلمرو خود را در شمال سوریه گسترش داده است، به دنبال اتصال و یکپارچه کردن دو نقطه تحت کنترل کُردها در مرز ترکیه است. PYD می‌خواهد شهرهای عزاز، الباب، منبج و جرابلوس را که در غرب رود فرات قرار گرفته، تصرف کنند.

فابریک بالانش گفت ایالات متحده به PYD در اخراج داعش از کوبانی کمک کرد اما به ترکیه قول داده است در مقابل استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک، به کُردهای سوریه اجازه ندهد به سمت مناطق عفرین و اتصال مناطق کردنشین حرکت کنند. کردها بدون حمایت آمریکا نخواهند توانست این مناطق را تصرف کنند.

این کارشناس فرانسوی گفت اگر آمریکا از پیشروی کردها حمایت نکند، نگاه  PYD به سمت روسیه و اسد خواهد بود.

صالح مسم اخیرا در مصاحبه با سایت المانیتور گفته بود ممکن است PYD برای دستیابی به هدف خود با روسیه و دولت بشار اسد همکاری کند.

منابع: تایم ترک و المانیتور

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی