سایز متن   /

پس از اینکه کمسته مرکزی حزب دموکرات کردستان از وزرای حکومت و رئیس پارلمان که وابسته به حزب تغییر هستند، خواسته که از وظایف خود استعفا داده و اربیل را ترک کنند؛ بیشتر رسانه‌های اقیم کردستان این حرکت را اقدامی بی‌اساس و غیرقانونی اعلام نمودند. این حرکت پارتی بحران را عمیق تر کرده است و اکثریت احزاب آن را عقب گرد شمال عراق به دوران حزب سالاری و کودتای پارتی و رفتن به سمت دو حکومتی در باشور نامیدند.

کوردپاریز/ سخنگوی حکومت اقلیم کردستان در این باره گفته: اخراج وزرای جنبش تغییر از کابینه توسط نیچروان بارزانی روز دوشنبه بحران سیاسی در اقلیم کردستان با جلوگیری از ورود یوسف محمد، رییس پارلمان اقلیم کردستان از حزب جنبش تغییر به اربیل برای شرکت در جلسه پارلمان از سوی نیروهای امنیتی وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق، وارد مرحله جدید شد.
از سوی دیگر روز دوشنبه نیچروان بارزانی، معاون دبیر کل حزب دموکرات کردستان عراق و نخست وزیر اقلیم کردستان جلسه ای با حضور وزرای جنبش تغییر در دولت اقلیم کردستان برگزار کرد.

صفین دزه ایی، سخنگوی حکومت درباره جلسه بارزانی با وزرای جنبش تغییر به خبرگزاری رویترز گفت: نیچروان بارزانی چهار وزیر امور دینی،دارایی، پیشمرگه و تجارت را که عضو جنبش تغییر هستند، برکنار کرده است.
وی افزود: بارزانی از آنها خواسته کابینه را ترک کنند. نیچروان بارزانی از دیگر افراد حاضر در کابینه برای جایگزین کردن وزرای اخراج شده استفاده می کند.

در همین خصوص جنبش تغییر در یاداشتی که برای باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس و فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه و همچنین دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس پارلمان اروپا ارسال کرده، از آنها خواسته است به مسئولیت خود در محافظت از اصل آزادها و دمکراسی در اقلیم کردستان عمل کنند.
جنبش تغییر در این یاداشت خود اقدام حزب دمکرات کردستان به اخراج چهار تن از نمایندگان جنبش تغییر در هیئت حکومت اقلیم کردستان و ممانعت از ورود اعضاء این جبنش به اربیل را اقدامی علیه اصل آزادی ودمکراسی خوانده و گفت: حمایت از دمکراسی و آزادی ها و اجرای عدالت در اقلیم کردستان سهم به سزایی در برقراری ثبات امنیتی و سیاسی و اجتماعی در اقلیم خواهد داشت.
شاخوان عبدالله نماینده مجلس عراق از لیست حزب دمکرات کردستان(پارتی) گفت: رئیس اقلیم کردستان بر ضروت عدم به کارگیری سلاح علیه تظاهرات کنندگان و ضرورت محافظت از مقرها و مراکز حزب دمکرات تاکید کرده است. حزب دمکرات کردستان از هرگونه تظاهرات مسالمت آمیز با توجه به اینکه شهروندان از پرداخت نشدن حقوق چندماهه اشان و توقف روند اجرای طرح های عمرانی در اقلیم ناراضی هستند ، حمایت می کند و به همین دلیل مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان بر ضروت عدم استفاده از سلاح علیه تظاهرات کنندگان و ضرورت محافظت از مقرها و مراکز حزب دمکرات کردستان تاکید کرده است.
عبدالله با اشاره به اینکه تظاهرات کنونی در اقلیم کردستان توسط گروههایی اجیر شده داخلی و مجریان توطئه های خارجی برای برهم زدن امنیت اقلیم کردستان و با هدف فشار آوردن به حزب دمکرات کردستان برای خارج کردن نیروهای پیشمرگ از مناطق درگیری و بازگرداندن آن ها به شهر های اقلیم صورت می گیرد، افزود: احزابی که به آتش زدن مراکز حزب دمکرات دست زده اند، همانهایی هستند که در حل مسئله ریاست اقلیم کردستان کارشکنی می کنند .

علی باپیر رئیس جماعت اسلامی کردستان در بیانیه ای از روساء و رهبران احزاب سیاسی خواست برای یافتن راه حل هایی فوری برای اوضاع سیاسی و امنیتی در اقلیم کردستان، اجلاسی در سطح سران عراق و اقلیم تشکیل دهند.
وی با تاکید براینکه اکنون اوضاع در اقلیم کردستان در آستانه خارج شدن از کنترل است، طرف های سیاسی در اقلیم را به آرامش برای حل این بحران فراخواند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی