سایز متن   /

سازمان عفو بین‌الملل YPG(شاخه نظامی سوری پ‌ک‌ک) را به آواره‌کردن هزاران نفر متهم کرده است. همزمان ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا برای مخالفان مسلح داعش در شمال سوریه از طریق هوا مهمات پرتاب کرده است.

کوردپاریز/ سازمان عفو بین‌الملل یگان‌های مدافع خلق(  -YPGشاخه نظامی سوری پ‌ک‌ک)  را متهم کرده که در جریان تصرف روستاها، هزاران نفر را آواره کرده و خانه‌های آنها را ویران ساخته‌ است. آنها ساکنان خانه‌ها را تهدید کرده‌اند که اگر خارج نشوند و خانه را تحویل ندهند از نیروی هوایی ائتلاف ضد داعش برای بمباران منطقه کمک خواهند خواست. عفو بین‌الملل می‌گوید که این رویکرد و اقدام مغایر قوانین بین‌المللی است. YPG اتهام عفو بین‌الملل را بی‌اساس خوانده است.

فرماندهی ارتش آمریکا در خاورمیانه (سنتکوم) می‌گوید که در چارچوب تقویت نیروهای میانه‌روی ضد “دولت اسلامی” در شمال سوریه، برای این نیروها مهمات پرتاب شده است. این مهمات شامل سلاح‌های سبک بوده است.

YPG شاخه نظامی سوری پ‌ک‌ک است که به عنوان شاخه‌ی نظامی حزب اتحاد دمکراتیک (PYD) که آن هم به عنوان شاخه‌ی سوری پ‌ک‌‌ک شناخته شده است؛ در رسانه‌ها بازتاب داشته و تاکنون چندین بار طی سال‌ها گذشته، به جرائمی از این نوع متهم شده است.

سازمان عفو بین الملل با انتشار گزارشی این گروه را متهم به ارتکاب “جنایات جنگی” در شمال سوریه کرد. این سازمان مدافع حقوق بشر که مرکز آن در لندن واقع شده است در گزارش خود که روز سه شنبه ۱۳ اکتبر منتشر کرده افزوده که ناظرانش را به ۱۴ شهرک و روستا در “شمال سوریه” اعزام کرده و بر اساس مدارک مستند و شهادت قربانیان، YPG چندین روستا را تخریب و ساکنان آن را به زور کوچانده است.
همچنین این نهاد در گزارش خود به تصاویری ماهواره ای روستای “الحسینیه” اشاره می کند که در میانه سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ گرفته شده‌اند. بر اساس این تصاویر ۹۴ درصد این روستا بر اثر جنگ تخریب شده است.
مسئولان نظامی YPG در پاسخ به گزارش این سازمان مدافع حقوق بشر ضمن پذیرش مسئولیت این اقدامات، اعلام کرده‌اند که چنین رفتارهایی محدود بوده و یک روند کلی نیست.
جوان ابراهیم فرمانده کل نیروهای آسایش YPG گفته ” در بعضی مناطق خطرناک با حوادث نادر مواجه بوده‌ایم. خانواده‌هایی را که به خاطر تهدیدات تروریستی از روستاهایشان دور کرده ایم بسیار کم هستند”.
وی تاکید کرده که تنها ۲۵ خانواده را مجبور به ترک غرب کُردستان کرده‌اند و این اقدام موقتی بوده و تنها تا پایان جنگ خواهد بود. ” تروریست‌ها در رقه حضور دارند و با خانواده، عمو و برادرانشان نیز اینجا در ارتباط هستند و از خانواده هایشان اطلاعات می گیرند. ما مجبوریم آنها را ازاین مناطق دور کنیم. نمیتوانیم آنها را بازداشت و یا زندانی کنیم، از اینجا دورشان میکنیم. به خارج از [این مناطق] منتقل می کنیم”.
این سازمان در گزارش خود به روستاهایی در جنوب شهرک سلوک اشاره می کند که پس از عملیات گسترده YPG برای بازپسگیری شهر تل ابیض در ماه ژوئن، توسط این گروه تخریب شده‌اند.
همزمان سخنگوی YPG نیز تاکید کرده که ” در بعضی از مناطق با هدف جلوگیری از از دست دادن شهروندان و مانع شدن از زخمی شدن شهروندان از تله‌های انفجاری و بمب‌های داعش این کار را انجام داده‌ایم”.
یکی از ساکنان الحسینیه شهادت داده است که YPG آنها را از روستایشان اخراج کرده و سپس خانه‌ها را آتش زده و با بلدوزر تخریب کرده‌اند.
“لوما فقیه” یکی از مسئولان ارشد عفو بین الملل در این رابطه گفته: YPG با تخریب و سوزاندن روستاها بدون هیچ توجیه نظامی‌ای قوانین بین المللی را نقض کرده‌اند.
این سازمان از مسئولان YPG  و PYD خواسته تا کوچ دادن ساکنان و تخریب روستاها در این منطقه را متوقف کرده و قربانیان را به مناطق خود  بازگردانند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی