- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

توافق AKP – PKK در مذاکرات اسلو

هالوک کوچ، معاون و سخنگوی حزب جمهوری خواه خلق ترکیه اسناد توافق پ ک ک با دولت اردوغان در اسلو پایتخت نروژ را رسانه یی کرده که در ۳ پاراگرف و ۹ ماده آمده و این متن توافق نامه توسط طرف های مذاکره کننده به امضا رسیده و در مرکز اسناد رسمی دولتی بایگانی می شود که به شرح ذیل است:

*- با در نظر گرفتن این موضوع که درگیری ها در ترکیه باعث به وجود آمدن خشونت شده و جان و مال انسان ها هدف قرار گرفته است و با توجه به این که نیاز به صلح پایدار، امنیت و همکاری در کشور احساس می شود هر دو طرف در خصوص تداوم مذاکرات اسلو همفکری خود را به میان گذاشته اند.

*-  طرف های مذاکره حل و فصل مسئله کردها به نحوه دموکراتیک و با رعایت حقوق انسانی و حقوق اساسی از طرق مذاکره و گفتگو را اساس قرار داده و در این خصوص به یک دیدگاه مشترک دست پیدا کرده اند. در همین راستا هر دو طرف مذاکره کننده بر آغاز هر چه سریعتر مذاکرات مستقیم تاکید دارند.

*-  آغاز مذاکرات اسلو با تمام اقدامات و تلاش هایی که تا کنون در خصوص حل و فصل مسئله کردها صورت گرفته است کمک شایانی کرده و زمینه های سیاسی و اجتماعی در خصوص حل و فصل مسئله کردها را تقویت کرده است.

ماده های مورد توافق قرار گرفته در مذاکرات اسلو

 

دوران کالکان، از سران پ.ک.ک در اظهاراتی ضمن تایید این اسناد عنوان کرده است: مذاکرات اسلو را حکومت ترکیه با ما پیگیری کرده بود. این مذاکرات در بالاترین سطح مقامات دو طرف صورت گرفته و اسنادی که اکنون توسط حزب جمهوری خواه خلق ترکیه رسانه ای شده است آن موقع به امضای هر دو طرف رسید. اگر در خصوص این مذاکرات حکومت آن را نفی می کند اکنون دیگر اسناد آن در اختیار همگان قرار گرفته است. حال در عرصه سیاسی ترکیه مناظره هایی در خصوص مذاکرات اسلو به وجود آمده است. اسناد منتشر شده در رسانه های ترکیه اسناد واقعی هستند ما مذاکرات را رسما دنبال کرده بودیم. نمایندگان ما برای خوردن چای و گپ با حکومت ترکیه به اسلو نرفته بودند.

م: تودی زمان، sondakika و کردپرس