سایز متن   /

کوردپاریز/ گفتنی است در حالی که تشکیل حکومت تک‌حزبی در ترکیه منوط به کسب ٢٧۶ کرسی در مجلس است، برپایه یک نظرسنجی از سوی موسسه متروپل، در انتخابات پیشرو حزب عدالت و توسعه می‌تواند ٢۶١ کرسی، حزب جمهوریخواه ١٣۵ کرسی، حزب حرکت ملی و حرکت دموکراتیک هر کدام ٧٧ کرسی در پارلمان آینده ترکیه کسب کند. یعنی حزب عدالت و توسعه ۴٢ و نیم درصد، جمهوریخواه خلق ٢۶ ممیز سه‌دهم درصد، حزب حرکت ملی‌گرا ١۶ ممیز سه‌دهم درصد و حزب حرکت ملی ١٣ درصد آرای مردمی را از آن خود می‌کند و یک و نه‌دهم درصد آرا همچنان سرگردان هستند یا به احزاب دیگر رای خواهند داد.

اما برخی نظرسنجی‌ها هم مدعی‌اند حزب عدالت و توسعه قادر خواهد بود به تنهایی دولت تشکیل دهد. این نظرسنجی‌ها حاکی از این هستند که حزب عدالت و توسعه ۴۷ درصد آرا را به دست خواهد آورد؛ یعنی بین ۲۸۵ تا ۲۹۰ کرسی از مجموع ۵۵۰ کرسی پارلمان.

در انتخابات ژوئن، مشارکت مردم ترکیه ٩٢/٨٣ درصد بود و از این درصد از واجدان شرایط رای دادن در ترکیه، حدود ۴١درصد به حزب عدالت و توسعه، و حدود ٢۵درصد به حزب جمهوریخواه خلق، حدود ١۶درصد به حزب حرکت ملی و حدود ١٣ درصد به دموکراتیک خلق‌ها رای دادند.

بر این اساس حزب عدالت و توسعه که از سال ٢٠٠٢ بدین سو به تنهایی دولت این کشور را در اختیار داشت پس از انتخابات پارلمانی ژوئن نتوانست اکثریت کرسی‌های مجلس را حفظ کند و به تنهایی دولت را تشکیل دهد.

در این انتخابات بیش از ۵۴ میلیون شهروند ترکیه حق رای دارند. مطابق مصوبه شورای عالی انتخابات ترکیه به هر ٣٨٠ شهروند واجد شرایط رای دهی یک صندوق رای تعلق می‌گیرد. گفتنی است کار رای‌گیری از حدود ٣ میلیون شهروند ترکیه واجد شرایط مقیم خارج از کشور در حوزه‌های رای‌گیری مستقر در نمایندگی‌های ترکیه در خارج از کشور از دو هفته انجام شده است. مطابق قوانین انتخاباتی ترکیه، شرکت افراد واجد شرایط در انتخابات الزامی است و خاطیان جریمه می‌شوند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی