سایز متن   /

حزب دموکراتیک خلق هاthum-dce9d7e943afb2d87f3-IMAGE635693137366328731_270155که به عنوان شاخه شهری و سیاسی پ ک ک شناخته شده است، پس از پایان رای گیری روز یکشنبه ۱۰ آبان اعلام کرد که تقلب صورت گرفته و انتخابات ناعادلانه بوده است. این درحالیست که این حزب در انتخابات۷ ژوئن توانست برای نخستین بار از حد نصاب ۱۰ درصدی عبور کند و با کسب ۱۳٫۰۷ درصد آرا صاحب ۸۰ کرسی پارلمان شود.

به گزارش کوردپاریز به نقل از دیلی صباح، بر اساس نتایج نهایی انتخابات روز یکشنبه ۱۰ آبان (۱نوامبر) در ترکیه، حزب دموکراتیک خلق ها (HDP)، نسبت به انتخابات پارلمانی ۷ ژوئن حدود یک میلیون رأی از دست داده است.

این حزب در مقابل ۶,۰۵۷,۵۰۰ رأی در انتخابات ۷ ژوئن، در انتخابات یکشنبه ۵,۱۴۴,۱۰۸ رأی به دست آورد که معادل ۵۹ کرسی در پارلمان خواهد شد که در مقایسه با انتخابات قبلی ۲۱ کرسی کمتر به دست آورده است.

حزب عدالت و توسعه (AKP) توانست ۴۹٫۴۸ درصد آرا را از آن خود کند، که مساوی است با ۳۱۶ کرسی پارلمانی از میان ۵۵۰ کرسی مجلس ملی کبیر ترکیه.

حزب جمهوری خواه خلق (CHP) نیز صاحب ۲۵٫۳۱ درصد کل آرا شد؛ حزب حرکت ملی (MHP) به میزان ۱۱٫۹۰ درصد و HDP نیز ۱۰٫۷۵ درصد آرا را به دست آوردند.

در نتیجۀ این انتخابات تعداد کرسی های ‌HDP در استانبول از ۱۰ کرسی به ۷ کرسی کاهش یافت. این حزب همچنین در استان های شرقی قارص و اردهان، که در انتخابات ۷ ژوئن بیشترین آرا را کسب کرده بود، در این انتخابات در جایگاه دوم پس از AKP قرار گرفت.

به عقیده سیاسیون و صاحب نظران در این حوزه، مهمترین دلیل این شکست HDP، تصمیم گیری و اقدام اشتباه سران قندیل نشین پ ک ک بوده که به در نهایت اینچنین شکستی را برای صلاح الدین دمیرتاش و حزبش به ارمغان آورد. چون حملات پ ک ک در زمانی شدت گرفته بود که زمان تبلیغات و برپایی میتینگ ها بود که البته به دلیل شرایط امنیتی به وجود آمده توسط پ ک ک در مناطق کردنشین، این حزب قادر به انجام این کار نبود و لذا بیش از یک میلیون از آرا خود را از دست داد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی