سایز متن   /

روز یکشنبه ۱۰ آبان انتخابات زودهنگام پارلمانی ترکیه برگزار شد که در نتیجه ی آن حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) با از دست دادن ۲۱ کرسی و یک میلیون و اندی رای نسبت به انتخابات ۱۷ خرداد ماه، صفحه یی از شکست را تجربه کرد.

کوردپاریز/ بلافاصله پس از اعلام نتایج این انتخابات و شکست HDP به عنوان شاخه شهری پ ک ک، کارشناسان و سیاسیون به ابعاد پنهان و آشکار این شکست پرداختند که هرکدام به نوبه ی خود دلایلی و اسنادی را ارائه کردند، اما از مهمترین این دلایل که خشم و واکنش تند پ ک ک را هم به دنبال داشته، اقدامات اشتباه و استراتژی غلط این گروه در این بازه زمانی در مناطق کردنشین ترکیه آنهم در زمانیکه می بایست صلاح الدین دمیرتاش و حزبش HDP به تبلیغات و برگزاری میتینگ ها می پرداختند، بود که سبب ریزش آرای این حزب شده است.

در واکنش به این اظهارات و دیدگاه ها، دوران کالکان از سران پ ک ک در مصاحبه با یکی از کانال های تلویزیونی این گروه، به شدت این دیدگاهها را رد کرده و منتقدان را نیز نامرد و … خوانده است.

کالکان در ادامه و به منظور توجیه ادعای خود، حزب عدالت و توسعه و شخص اردوغان را مسول این شکست معرفی کرده و با متهم معرفی کردن شخص وی، به نوعی خود و گروهش را در موقعیت دفاع نشان داده و بیان کرده که پ ک ک مجبور بود از خود دفاع کند. این درحالیست که با اولین اقدام ترکیه و بمباران مواضع این گروه در شمال عراق، پ ک ک اعلام کرد که دیگر آتش بس معنی ندارد و جنگ را در شهر شرناخ و جزیره شروع کرد. نکته ی مهم اینکه جنگ این بار در شهرها صورت گرفت و این درحالی بود که می بایست اعضای پ ک ک در داخل خاک ترکیه نباشند!

به جز این اقدام پ ک ک که مناطق کردنشین را کاملا میلیتاریزه کرد و سبب ناامن شدن آن شد و همین امر هم بهانه یی شد تا اردوغان از آن به نفع خود استفاده کند و انتخابات هم در این فضا به نفع وی انجام گیرد، موضوع مشارکت HDP در دولت ائتلافی هم یکی از دلایل این ریزش آرا بیان شده، چراکه حزب حاکم هنگامی که اقدام به گفتگو با دیگر احزاب برای تشکیل دولت ائتلافی کرد، HDP بلافاصله و با دستور سران پ ک ک، اعلام کرد که به هیچ عنوان با حزب حاکم ائتلاف نمی کند.

از سوی دیگر کشاندن جنگ به داخل شهرها و آسیب رساندن به پایه های اقتصادی و ضربه وارد کردن به قشر تجار و بازرگان، آرای این کردها هم در انتخابات اخیر به صندوق های حزب حاکم ریخته شد چراکه از دید آنها تنها حزب عدالت و توسعه است که می تواند امنیت را به منطقه برگرداند و آنها هم در همچنین فضایی خواهند توانست به کسب و کار خود بپردازند.

نتیجه ی تمامی این اقدامات پ ک ک که از دید صاحب نظران به عنوان “استراتژی غلط” از آن یاد می شود، پیروز شدن رجب طیب اردوغان و حزب عدالت و توسعه در این انتخابات بود. البته از چند ماه قبل و با ازسرگیری دوباره ی درگیری ها میان پ ک ک و ارتش ترکیه، کارشناسان معتقد بودن این همان بازی ای است که اردوغان شروع کرده و پ ک ک هم با مشارکت و بازی در آن، به نفع شخص وی و حزبش تمام خواهد شد که همینطور هم شد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی