سایز متن   /

آلتان تان نماینده مردم دیاربکر در پارلمان ترکیه از لیست حزب دموکراتیک خلق ها (HDP)، خط مشی و سیاست های کلی حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ.ک.ک که حزب متبوعش هم به عنوان زیرشاخه ی آن محسوب می شود، را غلط خوانده است.

کوردپاریز/ آلتان تان دومین دوره نمایندگی خود در پارلمان ترکیه را می گذراند. در دوره قبل به عنوان نماینده مستقل در پارلمان حضور داشت. در این دوره هم به عنوان نماینده دیاربکر از لیست حزب دموکراتیک خلق ها حضور دارد.

آلتان تان که به عنوان یک شخصیت اسلام گرای کرد در ترکیه شناخته شده است، در مصاحبه ی اخیر خود با روزنامه جمهوریت ترکیه در مورد آخرین انتخابات که در ۱۰ آبان برگزار شد، اظهارنظر کرده است.

HDP در مقایسه با انتخابات ۱۷ خرداد، بیش از یک میلیون و پنجاه هزار رای و ۲۱ کرسی را از دست داده اما تان معتقد است که HDP دچار ریزش آرا نشده است. اما چرا در انتخابات اخیر اینچنین شد؟

تان در جواب این سوال می گوید که در انتخابات اخیر آرایی که قبلا برای حزب ملی گرای ترکیه رفته بود به صندوق های حزب عدالت و توسعه بازگشت و از سوی دیگر آرایی هم که از HDP کم شد آرای افراد دیندار بود.

یکی دیگر از دلایل به سیاست و راهکار غلط حزب کارگران کردستان موسوم به پ.ک.ک برمی گردد، چراکه اگر این گروه همچون قبل بر آرامش و صلح اصرار می کرد و وارد بازی رجب طیب اردوغان و حزبش نمی شد و جنگ را شروع نمی کرد، به احتمال زیاد، آمار این ریزش آرا بسیار کمتر می شد.

نکته ی دیگر اشتباه HDP بود که حاضر نشد با حزب عدالت و توسعه برای دولت ائتلافی اتفاق کند که البته اینهم دستوری بود که از سوی سران پ.ک.ک از قندیل برای شخص صلاح الدین دمیرتاش صادر شده بود.

تان در جواب به این سوال که سران پ.ک.ک گفته بودند اگر HDP پروژه ما را به خوبی عملی می کرد ۲۰ درصد آرا را از آن خود می کرد گفته: من در اینجا نمیخواهم وارد بحث های لفظی بشوم اما اگر سران پ.ک.ک اینطور فکر می کنند، بفرمایند و در شهرداری های دیاربکر، ماردین، وان و درسیم این پروژه را عملی کنند ببینند تا چه حد جواب خواهد داد؟ این سیستم خودمدیریتی که پ.ک.ک می گوید از سوی کردها به هیچ عنوان پذیرفته نیست چون واقعا غلط و اشتباه است. ریزش آرای HDP در این مناطق خود گواه این موضوع است چراکه خردبورژواهای منطقه امنیت سرمایه و شغل خود را در لبه پرتگاه می دیدند و به همین خاطر در آخرین انتخابات بخش زیادی از آنها به حزب عدالت و توسعه رای دادند تا آرامش را برای آنها برگرداند. نباید فراموش کنیم که با خندق کندن، تعطیلی مغازه ها و … روش هایی غلطی بوده که این گروه در این مناطق امتحان کرده و به بن بست خورده است.

م: رونامه جمهوریت

ترجمه: گروه ترجمه کوردپاریز

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی