سایز متن   /

امروز صبح (۳ آذر)، ترکیه یکی از جنگنده‌های سوخو ٢۴ روسیه را در مرز خود با سوریه هدف قرار داد و ساقط کرد. ارتش ترکیه با انتشار نقشه ای محل ورود جنگنده روسی به حریم هوایی ترکیه و همچنین محل اصابت موشک و سقوط این جنگنده را مشخص کرده است. رسانه های ترکیه به نقل از شبه نظامیان ترکمن گزارش کرده اند که یکی از خلبانان روس در جریان سقوط جنگنده روسی کشته شده و خلبان دیگر نیز به اسارت آنها در آمده است.

کوردپاریز/ از سوی دیگر مقامات نظامی روسیه با رد ادعای ترکیه اعلام کرده اند که می توانند ثابت کنند که جنگنده این کشور وارد حریم هوایی ترکیه نشده است. شبکه خبری روسیه تودی گزارش کرده که وزیر خارجه روسیه سفر خود را به این کشور لغو کرده است. بر پایه این گزارش “سرگی لاوروف” قرار بود فردا برای گفتگو در خصوص بحران سوریه و مبارزه با گروه های “تروریستی” در استانبول با مقام های ترکیه دیدار کند.

یک سخنگوی پیمان آتلانتیک شمالی ناتو تایید کرده که مقامات این سازمان با ترکیه در تماس هستند اما فعلا در خصوص این رویداد اظهار نظر نخواهند کرد.

پیش از این نیز دولت ترکیه در اعتراض به آنچه بمباران روستاهای ترکمن نشین در جبل ترکمان خوانده بود سفیر روسیه در آنکارا را احضار کرده بود.

بر اساس تصاویر منتشره در شبکه‌های اجتماعی و خبرگذاریهای ترکیه، این هواپیما در مرز سوریه با ترکیه سقوط کردە و دو سرنشین آن نیز با چتر نجات توانسته‌اند که جان خود را نجات دهند. بر اساس ادعای ارتش ترکیه، این هواپیما حریم هوایی ترکیه را نقض کرده است.

CNNTÜRK به نقل از منابع ترکمان سوریه گزارش داده است که یکی از خلبانان این هواپیما توسط ترکمان‌‌های روستای یامادی، در استان لاذقیه “اسیر” شده‌ است.

ترکیه روز گذشته (۲ آذر) از شورای امنیت سازمان ملل تقاضا کرد که برای بررسی بمباران ترکمن‌های سوریه توسط نیروی هوایی روسیه، تشکیل جلسه دهد. تنش‌های میان روسیه و ترکیه در چند ماه گذشته رو به افزایش نهاده است. گروههای مسلح مخالف بشار اسد که اغلب مورد حمایت ترکیه و عربستان سعودی هستند، روسیه را متهم کرده اند که به جای بمباران مواضع گروه داعش، بیشترین حملات را علیه مناطق تحت کنترل این گروه ها انجام داده است.

وب سایت استراتفور، مرکز پیش‌بینی‌های استراتژیک، در سپتامبر گذشته چندین تصاویر ماهواره‌ای را منتشر کرد که در آنها فعالیت‌های نیروهای روسی در داخل و خارج از پایگاە هوایی باسل الاسد مشاهده می‌شود. بیشتر تمرکز این فرودگاە بر پشتیبانی از نیروهای هوایی و زمینی روسیە در عملیات‌هایشان در سوریە قرار دارد. روسیە نیروهای خود در بنادر لاذقیە و ترتوس پیاده کرده است، چرا کە این بنادر نقش پل دریایی را برای سازماندهی گستردە نفرات و تجهیزات سنگین نظامی دارند. اما پایگاە هوایی باسل الاسد همچنان بە عنوان مرکز ثقل حضور نیروهای روسیە باقی خواهد ماند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی