سایز متن   /

پس از انتشار اخباری مبنی بر حضور اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ.ک.ک در مناطقی از استان حلبچه از توابع اقلیم کردستان عراق، مردم این منطقه به حضور و فعالیت اعضای این گروه در منطقه اشان اعتراض کردند.

کوردپاریز/ اعضای این گروه که گفته می شود با اجازه اتحاد میهنی کردستان (یکیتی) در منطقه مستقر شده اند، در روستاهای مرزی هاوار، گریانه و هواره کُن مستقر شده اند و از قاچاقچیان اخاذی می کنند و اسم آنرا نیز گذاشته اند گمرک و برای هر بار از قاچاچیان، مبلغ ۳۵ هزار تومان وجه نقد دریافت می کنند.

گفته می شود اعضای این گروه تنها از قاچاقچیان ایرانی وجه دریافت کرده اند و از حلبچه ایها نگرفته اند.

در این باره یکی از جوانان این منطقه به اسم بختیار رحیم گفته: روستای هاوار از قبل مکانی امن برای همزیستی مردم و ادیان بوده، به همین خاطر تاکنون هیچ گروه و حزب سیاسی نتوانسته این همزیستی و مسالمت را از بین ببرد. شاید هم پ.ک.ک هدفش اینست که اینجا را نیز همچون شنگال ویران کند و امکان همزیستی مسالمت آمیز را از بین ببرد تا به اهدافش برسد.

اهل حق یا یارسان آیینی است با مناسک عرفانی که به طور عمده در کردستان ایران و عراق پیرو دارد. پیروان آن به ازلی و ابدی بودن آیین خود باور دارند. اگرچه مجموعه‌ای از اعتقادات خاص در میان پیروان یارسان مشترک است، اما بسته به اینکه سرسپردۀ کدام یک از خاندان‌های ۱۱ گانه باشند، آداب و رسوم و باورهای متفاوتی در میان آن‌ها وجود دارد. یارسان هچنین به نام‌های اهل حق، آیین یاری، کیش حقیقت، طایفه سان وکاکه‌ای نیز شناخته می‌شود.

م: باس نیوز، ویکی پدیا

ترجمه: کوردپاریز

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی