- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

اعتراض کاکه ای ها به حضور پ.ک.ک در حلبچه

پس از انتشار اخباری مبنی بر حضور اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ.ک.ک در مناطقی از استان حلبچه از توابع اقلیم کردستان عراق، مردم این منطقه به حضور و فعالیت اعضای این گروه در منطقه اشان اعتراض کردند.

کوردپاریز/ اعضای این گروه که گفته می شود با اجازه اتحاد میهنی کردستان (یکیتی) در منطقه مستقر شده اند، در روستاهای مرزی هاوار، گریانه و هواره کُن مستقر شده اند و از قاچاقچیان اخاذی می کنند و اسم آنرا نیز گذاشته اند گمرک و برای هر بار از قاچاچیان، مبلغ ۳۵ هزار تومان وجه نقد دریافت می کنند.

گفته می شود اعضای این گروه تنها از قاچاقچیان ایرانی وجه دریافت کرده اند و از حلبچه ایها نگرفته اند.

در این باره یکی از جوانان این منطقه به اسم بختیار رحیم گفته: روستای هاوار از قبل مکانی امن برای همزیستی مردم و ادیان بوده، به همین خاطر تاکنون هیچ گروه و حزب سیاسی نتوانسته این همزیستی و مسالمت را از بین ببرد. شاید هم پ.ک.ک هدفش اینست که اینجا را نیز همچون شنگال ویران کند و امکان همزیستی مسالمت آمیز را از بین ببرد تا به اهدافش برسد.

اهل حق یا یارسان آیینی است با مناسک عرفانی که به طور عمده در کردستان ایران و عراق پیرو دارد. پیروان آن به ازلی و ابدی بودن آیین خود باور دارند. اگرچه مجموعه‌ای از اعتقادات خاص در میان پیروان یارسان مشترک است، اما بسته به اینکه سرسپردۀ کدام یک از خاندان‌های ۱۱ گانه باشند، آداب و رسوم و باورهای متفاوتی در میان آن‌ها وجود دارد. یارسان هچنین به نام‌های اهل حق، آیین یاری، کیش حقیقت، طایفه سان وکاکه‌ای نیز شناخته می‌شود.

م: باس نیوز، ویکی پدیا

ترجمه: کوردپاریز