سایز متن   /

به دنبال سقوط یک جنگنده روسی توسط ترکیه و بحث ها بر سر این موضوع، روابط طرفین هم به سمت و سویی دیگر کشیده شده تا جایی که پای نخست وزیران هر دو کشور هم به موضوع باز شده است.
کوردپاریز/ دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه در این باره اظهار داشت: «سند قانونی در حال طرحریزی باید بعنوان یک سند مشترکی تهیه شده و احتمالاً به شکل فرمان رئیس جمهور بوده و بر پایه آن قرار مربوطه دولت این کشور صادر خواهد شد. در این اسناد مطلب سر اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت ها در فعالیت ساختار های اقتصادی ترکیه در اراضی روسیه و ممنوعیت تحویل محصولات آن کشور از جمله اجناس خوراکی و انجام کارها و سرویس رسانی از طرف شرکت های ترکیه و دیگر اقدام های محدودیتی باشد. این محدودیت‌ها ممکن است شامل یک سلسله پروژه های سرمایه‌گذاری شود که همکاری روسیه با ترکیه در مورد آن‌ها مشروط به سطح بالای اعتماد به آن کشور بود. »
نومان کورتولماش معاون نخست وزیر ترکیه در این خصوص چنین گفت: «همه صحبت‌ها در این باره، پیش از موقع بوده و وضع حقیقی امور را بازتاب نمی دهد. قطع روابط اقتصادی مغایر منافع هم ترکیه و هم روسیه است. نه روسیه و نه ترکیه برای قطع ورود گاز روسی به بازار اروپا از طریق ترکیه گامی نخواهند برداشت. آن‌ها می‌دانند که روسیه تا چه اندازه تحویل دهنده بزرگ و مهم گاز طبیعی است. من معتقدم که تنشی بروز کرده در مناسباتمان می‌تواند بدون توسل به تحریمات اقتصادی رفع شود زیرا این اقدام جوابگوی منافع دراز مدت دو کشور نیست. حادثه رخ داده در مرز به تنش‌های چشمگیری در مناسبات میان ترکیه و روسیه منجر شد. می‌دانیم که موقعیت متشنجی بین دو طرف قبلاً هم در رابطه با نقض حریم هوایی ترکیه از طرف یک هواپیمای روسی بوجود آمده بود. من یقین دارم که ترکیه و روسیه که همسایه و شریک استراتژیکی هستند و روابط اقتصادی تنگ و سطح بالای بازرگانی آن‌ها را بهم پیوند می‌دهند برای حل هر چه زود تر این مساله و عادی کردن روابط دوجانبه دست به کل اقدام های لازم بزنند. نه ترکیه و نه روسیه از گفت و گو و تعامل دست نخواهند کشید زیرا آن‌ها جوابگوی منافع درازمدت هر دو کشور می باشند.»
م: سپونتیک

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی