- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

تشدید محدودیت های پارتی برای پ.ک.ک

نیروهای امنیتی، آسایش و پیشمرگه اقلیم کردستان، اخیرا اقدام به تشدید محدودیت هایی برای اعضای پ.ک.ک در مناطق کوهپایه یی دامنه های کوهستان قندیل کرده اند که این اقدام با افزایش تعداد نقاط ایست – بازرسی عملی شده است.
کوردپاریز/ بنا به اخبار واصله از منابع محلی منطقه پشدر و روستاهای دامنه کوهستان قندیل واقع دراقلیم کردستان عراق، نیروهای تحت کنترل حزب دمکرات کردستان عراق (پارتی)، تعداد نقاط ایست – بازرسی را در منطقه افزایش داده اند که گفته می شود این کار بخاطر جلوگیری از رفت و آمدهای اعضای پ.ک.ک در منطقه است.
پ.ک.ک برای گذشتن از مسیرهای مواصلاتی شهرها و روستاهای کوهپایه یی در مناطق شمالی اقلیم کردستان و مرزهای مشترک با ایران و ترکیه، ناچار است از پارتی اجازه بگیرد که این حزب هم بعضاٌ براساس سطح روابط، منافع و … به شکل محدود اجازه رفت و آمد چند دستگاه خودرو پ.ک.ک را از این مسیرها می دهد که اخیرا این تعداد تردد محدود هم محدودتر شده و بعضاٌ هم گفته می شود که پارتی اصلا اجازه این کار را به پ.ک.ک نمی دهد و کاملاٌ ممنوع کردهاست.
حکومت اقلیم کردستان و به ویژه حزب دمکرات کردستان عراق و شخص مسعود بارزانی، بخاطر تعامل و رابطه خوبی که با ترکیه و شخص رجب طیب اردوغان دارد و از سوی دیگر حضور قابل توجه اعضای پ.ک.ک به بهانه های مختلف از جمله جنگ با داعش در شنگال و مخمور، حکومت اقلیم را بر آن داشته تا از پیشروی این گروه در شمال عراق ممانعت به عمل آورد.
بمباران محل استقرار اعضای پ.ک.ک در مناطق مرزی بین حکومت اقلیم و ترکیه و همچنین تنش های شدید این دو گروه بر سر موضوع شنگال، این روزها برگ بازنده را برای پ.ک.ک رو کرده است. چراکه تحولات منطقه یی هم به این سمت و سو سوق پیدا کرده است.
فضای پرتنش که پ.ک.ک این روزها در مناطق مرزی ترکیه، شمال سوریه و شمال عراق و شنگال دچار آن شده است، این گروه را دچار سردرگمی و عدم اثبات در مواضع خود بوده بطوریکه تمامی رفتارهای این گروه در این مناطق، تنها براساس منافع گروهی طراحی شده و این هم نشانه ی بارزی از همان سردرگمی این گروه در فضای کنونی تحولات منطقه شده است.
شکست پ.ک.ک در انتخابات اخیر ترکیه، در حقیقت پیام روشنتری را برای حکومت اقلیم و شخص مسعود بارزانی داشت و آن اینکه نگران آینده ی پ.ک.ک نباشد، چون نابودی آن حتمی است و همین امر هم حکومت اقلیم و به ویژه پارتی را بر آن داشته تا محدودیت و ممنوعیت های بیشتری را علیه این گروه در شمال عراق وضع کند که منع تردد یکی از آنهاست.
اما واقعا پ.ک.ک در این گرداب سردرگمی به دنبال چیست؟