سایز متن   /

مسکو، هفته گذشته نیز بعد از سرنگون شدن هواپیمای جنگی «سوخو ۲۴» روسی در نزدیکی مرز سوریه به دست نیروی هوایی ترکیه، این کشور را به دفاع از تروریست‌های داعش و پوشش دادن قاچاق نفت که یکی از منابع مالی اصلی این گروه تروریستی را تشکیل می‌دهد، متهم کرده بود. در مطبوعات اطلاعاتی منتشر شدند دال بر اینکه کارفرمایان ترک خریدار نفت قاچاق داعش در شمال عراق است و با شرکت های اسرائیلی همکاری می کنند که در نتیجه این همکاری نفت از بنادر ترکیه در آدانا، جیهان و اسکندرون به اسرائیل ارسال می شود.
کوردپاریز/ محمد علی ادیب اوغلو نماینده سابق حزب اپوزیسیون مردمی — جمهوری خواه ترکیه از « هاتا» هم مرز با سوریه در در این باره گفته: تا ماه مارس سال ۲۰۱۴ میلادی فروش این نفت از دو طریق انجام می شد. ادیب اوغلو متذکر شد که نه فقط « داعش» به فروش نفت می پردازند بلکه جبهه النصرا که شاخه ای از سازمان القاعده است و اپوزیسیون مسلح سوریه هم در این معاملات شرکت دارند و تنها راه رساندن نفت گروهبندی های مختلف تروریستی به بازارهای جهانی از طریق ترکیه است. نفت از طریق شبکه لوله های زیر زمینی به ترکیه می رسد. لوله های نفت با کمک تجهیزات خاصی در مناطق مسکونی هم مرز با ترکیه — سوریه کشیده شدند. تاجران بزرگ که نزدیک به مسعود بارزانی رهبر اقلیم کردستان عراق هستند با تاجران ترکیه در خرید و فروش و حمل و نقل نفت شرکت دارند. ترکیه به واردات نفت از این منطقه اشتغال دارد. تاجران در شمال عراق نفت «داعش» را می خرند و بعد آن را به ترکیه می فروشند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هم که در کنفرانس جهانی تغییرات آب و هوایی سخن می‌گفت سرنگونی این هواپیما را “اشتباهی بزرگ” توصیف کرد و گفت: “ما تمام دلایل را داریم که باور داشته باشیم تصمیم برای سرنگون کردن هواپیمای ما برای تضمین امنیت مسیر نفت به ترکیه، به بندرهایی که از آنجا به تانکرها منتقل می‌شوند، اتخاذ شده است.”
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه، روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا ترکیه به تحریم‌های روسیه پاسخ خواهد داد، گفت: «‌ما به این مسئله صبورانه و به‌دور از احساسات واکنش نشان خواهیم داد. اگر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اتهام‌های مطرح شده علیه ترکیه مبنی بر خرید نفت از این گروه (داعش) را اثبات کند، من استعفا خواهم داد. به پوتین نیز می‌گویم اگر عکس این ادعاها ثابت شود، او در منصبش باقی خواهد ماند؟ من، امروز با شماری از سران درخصوص این اتهام‌ها صحبت کردم. منابعی که ما از آن نفت و گاز طبیعی می‌خریم برای همه مشخص است این منابع قانونی و اعلام شده هستند و ما پست و بی‌اخلاق نیستیم که با گروه‌های تروریستی تعامل داشته باشیم.»
احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه دیروز (دوشنبه) در کنفرانس مطبوعایت مشترک با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو دربروکسل اعلام کرد که حمایت از حریم هوایی و مرزهای ترکیه حق طبیعی این کشور است و حاضر نیست از روسیه عذرخواهی کند. حریم هوایی ترکیه جزئی از حاکمیت ماست لذا هر اقدامی را که برای دفاع از خود لازم باشد انجام خواهیم داد. ما قبلا هم به روسیه در این باره هشدار داده بودیم. روسیه سه بار حریم هوایی ترکیه را نقض کرده است و مسئولیت حوادث نوامبر برعهده ترکیه نیست. ما خواهان بالا گرفتن تنش نیستیم اما ترکیه حق دارد که از خود دفاع کند. دولت ترکیه در حالیکه از عذرخواهی به دلیل این حمله سرباز می‌زند هر گونه ارتباط با گروه تروریستی داعش را نیز رد می‌کند.
الیزابت ترودوسخنگوی جدید و جدی وزارت خارجه آمریکا هم در این باره گفت: شواهد موجود نشان می‌دهد که جنگنده روسیه حریم هوایی ترکیه را نقض کرده و به هشدارهای خلبانان ترکیه توجهی نکرده بوده است. ما از حق ترکیه برای دفاع از خود، حمایت می‌کنیم.
م: سپوتنیک + آناتولی

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی