سایز متن   /

آلتان تان، نماینده اسلام گرای دیاربکر در پارلمان ترکیه از حزب دموکراتیک خلق ها که در کنگره (اسلام و زندگی در شرایط متفاوت) در دیاربکر سخنرانی می کرد، با اشاره اوضاع و تحولات کنونی ترکیه، خودمحوربینی را بزرگ ترین معضل در مناطق کردنشین این کشور بیان کرده است.

کوردپاریز/  تان در این سخنرانی با اشاره غیرمستقیم به اقدامات حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) که از ماهها قبل و برای باردیگر منطقه را به میدان نبرد خود و ارتش ترکیه تبدیل کرده اند که نتیجه ی آن کشته شدن دهها غیرنظامی از جمله طاهر الچی بوده، گفت: کسانی که سلاح در دست دارند به هیچ کس اجازه اظهار نظر نمی دهند.

وی با انتقاد از تحولات اخیر در داخل ترکیه و تحولات سیاسی اقلیم کردستان و کردستان سوریه گفت: خودمحوربینی تنها در ترک ها، رجب طیب اردوغان، مصر و یا چین وجود ندارد. در سیاست کردها نیز مشکل خودمحوربینی داریم. هر کسی در هر جایی سلاح به دست می گیرد به دیگران اجازه اظهار نظر نداده و حقوق آنان را نادیده می گیرد. تاریخ معاصر در سیاست کردها پر از برادر کشی است. تا زمانی که علیه همدیگر این گونه توطئه می کنیم و تا زمانی که به اختلافات میان هم دامن می زنیم به هیچ جا نخواهیم رسید. اگر اختلافی هم باشد باید آنرا با گفتگو و مذاکره حل کرد نه با اسلحه و خشونت. در کردستان سوریه ، اقلیم کردستان و مناطق کردنشین ترکیه نیز این مشکل وجود دارد. در تمام مناطق کردنشین سیاست کردها با این مشکل دست و پنچه نرم می کند. تصور کنیم یگ گروه کردی، بارزانی، طالبانی، گوران، پ.ک.ک و یا یک گروه اسلامی – کردی اداره منطقه ای از مناطق کردنشین را به دست گرفت. در این صورت دیگر گروه های کردی را نادیده نخواهد گرفت؟ همه گروه های دیگر را خائن معرفی نخواهد کرد؟ اگر معتقد باشید سلاح و قدرت در دستان ما است و همه از ما تبعیت خواهند کرد چه تفاوتی با دیکتاتورهای سابق و کمالیست ها خواهید داشت؟

م: روزنامه تودی زمان ترکیه

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی