سایز متن   /

مسعود بارزانی در آخرین سفر خود به ترکیه، با مقامات این کشور در مورد موضوعات مختلفی گفتگو کرد. از جمله مباحث گفتگو در این دیدار، نتایج دیدار بارزانی با مقامات عربستان در ریاض و لشکرکشی ترکیه به عراق بوده است. بحث هایی هم درخصوص مذاکرات صلح صورت گرفته که البته پ.ک.ک همچنان در کانون تروریسم تعریف شده است.

کوردپاریز/  پس از این دیدار، مولود چاوش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه گفته که با بارزانی به توافق رسیده اند که به ظلم و ستم ی.پ.گ و پ.ی.د (شاخه های سوری پ.ک.ک) در شمال سوریه، پایان بدهند. اوغلو گفته که کردهای سوریه از ما همچنین درخواستی داشته اند.

اگر از تمامی این بحث ها بگذریم، به نکته ی جالبی در این سفر بارزانی خواهیم رسید و آنهم دیدار وی با هیئتی عالی رتبه از سران حزب دموکراتیک خلق ها – ه.د.پ (شاخه شهری پ.ک.ک در ترکیه) می رسیم. در این دیدار فیگن یوکسکداغ رئیس این حزب، لیلا زانا نماینده آگری، عثمان بایدمیرنماینده شانلی اروفا، دنگیر میر مهمت فرات نماینده مرسین، احمد ترک شهردار ک ماردین و نظمی گور معاون مسئول روابط خارجی حزب دموکراتیک خلق ها حضور داشتند و با بارزانی گفتگو کردند که از مهم ترین بحث ها تلاش برای تداوم مذاکرات صلح و روش های آن بوده است.

بارزانی در دیدار خود با سران ه.د.پ که مورد استقبال گرم آنها قرار گرفته بود، با اشاره به سیاست ها و راهکارهای غلط پ.ک.ک در مناطق کردنشین ترکیه از جمله حفر خندق و ایجاد سنگر در خیابان ها و کوچه ها که سبب شد مردم زیادی خانه و کاشانه اشان را ترک کنند و به مکان های دیگری کوچ کنند، از حزب دموکراتیک خلق ها خواست که دنبال کننده این سیاست غلط پ.ک.ک نباشند و بجای آن خندق ها را پر کنند و سنگرهای داخل خیابان و کوچه ها را از چهره ی شهر حذف کنند.

سران ه.د.پ هم با حمایت از سخنان بارزانی اظهار داشتند که آنها هم مخالف این سیاست ها هستند، اما کار زیادی از دستشان برنمی آید. این دیدار بارزانی با سران ه.د.پ، به شدت خشم سران پ.ک.ک را سبب شده، چون حتی صلاح الدین دمیرتاش هم سفرش را به اقلیم کردستان نیمه کاره گذاشت و به ترکیه برگشت که به عقیده ی کارشناسان، این نشان دهنده ی گرایش این حزب و سران آن به سوی بارزانی است که البته دلیل اصلی آنهم به بی توجهی های پ.ک.ک به این حزب برمی گردد تا جایی که حتی هیچ توجهی به درخواست سران این حزب برای پایان دادن به خشونت ها نکرد و به شدت هم واکنش نشان داد و هنوز هم همان راهکار خود را ادامه می دهد.

میلیتاریزه شدن مناطق کردنشین و کشته شدن شمار زیادی از افراد بی گناه و بی دفاع این مناطق و از همه مهمتر شکست ه.د.پ در انتخابات اخیر ترکیه، دیدگاه و نظر بسیاری از سران این حزب را متحول کرده و به سمت و سویی دیگر سوق داده است که البته کارشناسان دلیل اصلی آنرا سیاست های غلط و راهکاری خشن پ.ک.ک در ماههای اخیر می دانند.

در آخرین نمونه از رویگردانی سران ه.د.پ می توان به اظهارات جالب آلتان تان اشاره کرد که سیاست های پ.ک.ک را در خصوص انتخابات کاملا غلط دانسته و ریزش آرای ه.د.پ را هم ناشی از آن می داند و اخیرا هم به شدت پارامتر خودمحوربینی این گروه را زیر سوال برده و گفته وقتی گروهی سلاح در دست می گیرد و همه را مجبور به قبول فکر و دیدگاه خود می کند، دیگر نمی توان از دمکراسی و … نام برد، بلکه تنها یک چیز در افکار تداعی می شود و آنهم دیکتاتوری است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی