- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

بسته شدن پرونده اتمی ایران در شورای حکام

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی دیروزسه شنبه ١۵دسامبر(۲۴ آذر) با تصویب قطعنامه‌ای به اتفاق آرا به تحقیق دربارۀ ماهیت نظامی فعالیت های گذشتۀ اتمی ایران پایان داد و به این ترتیب پروندۀ این فعالیت‌ها را مختومه اعلام کرد. با این اقدام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گام مهمی در جهت اجرای توافق اتمی امضا شده میان ایران و قدرت‌های جهانی به جلو برداشت.

کوردپاریز/ تصمیم شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نتیجۀ تحقیقاتی است که این نهاد بر اساس زمانبندی تعیین شده در توافقنامۀ اتمی ایران و قدرت های جهانی به اجرا گذاشته است. به موجب این توافقنامه که در١۴ماه ژوئیه گذشته در وین به امضا رسید، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید نتیجۀ تحقیقات خود را تا حداکثر ١۵دسامبر سال جاری دربارۀ ماهیت احتمالاً نظامی فعالیت های گذشتۀ اتمی ایران اعلام می کرد.

بر اساس این تصمیم همه ۱۲ قطعنامه شورای حکام که از سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ به تصویب رسیده‌اند لغو شده است. شورای حکام همه تصمیم‌های قبلی خود در مورد عدم ارایه کمک‌های فنی به ایران را لغو کرده است. همچنین تاکید شده است که پرونده “پی‌ام‌دی” که ناظر بر جنبه‌های نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران بود، بسته شده و رسیدگی به این موضوع خاتمه یافته است.

م: خبرگزاری فرانسه