سایز متن   /

ترکیه با هدف نابودی پ ک ک با حدود ۱۰ هزار سرباز و مامور پلیس وارد درگیری‌های شدید با اعضای حزب کارگران کردستان در شرق این کشور شد که چهار روز ادامه داشت.
کوردپاریز/ ترکیه می‌گوید در این درگیری‌ها در شهرهای جیزره و سلوپی ، دیاربکر و ماردین، دست کم ۱۱۰ تن از اعضای این گروه کشته شده اند.
از آغاز درگیری در این منطقه وضعیت اضطراری اعلام شد. گفته می‌شود که شهرهای کردنشین نزدیک به نواحی درگیری نیز، در محاصره‌ نیروهای نظامی قرار دارند.
خبرنگار بی‌بی‌سی به نقل از ساکنان این مناطق، از وضعیت ناهنجار و دشوار این خطه در “اثر سرمای شدید و قطع برق” خبر می‌دهد. به گفته‌ این ساکنان، کودکان از گرسنگی و کمبود شیر رنج می‌برند. بسیاری از مدارس به پایگاه‌های نظامی تبدیل شده‌اند و به دلیل اعمال خشونت، شمار زیادی از پزشکان و آموزگاران این شهرها را ترک کرده‌اند.
به گزارش الجزیره، دولت ترکیه گفته است نیروهای پ ک ک در این منطقه مواد انفجاری کار گذاشته و خندق حفر کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری دولتی ترکیه شش مامور نیروی امنیتی نیز کشته‌شده‌اند.
هیات حقوق بشر اروپایی از اعلام وضعیت اضطراری در منطقه که سبب می‌شود مردم نتوانند خانه‌هایشان را ترک کنند و خبرنگاران به منطقه بروند،اعلام نگرانی کرده‌است.
روزنامه رای الیوم چاپ لندن در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی به نقل از خبرگزاری آناتولی نوشت ظرف چهار روز از آغاز عملیات نظامی علیه گروه تروریستی «پ ک ک» در دو شهر «جیزره» و «سیلوبی» در استان شیرناخ در جنوب شرقی ترکیه، ۶۸ عضو این گروه کشته شده اند. در شهرهای دیاربکر و ماردین هم این گروه متحمل تلفاتی شده که آمار کل کشته های این گروه طی چهار روز گذشته در مناطق مذکور ۱۱۰ تن اعلام شده است.
منابع امنیتی ترکیه گزارش دادند، عملیات یگان های ارتش و نیروهای پلیس علیه اعضای این گروه تروریستی همچنان در این دو شهر ادامه دارد. این منابع افزودند نیروهای امنیتی پس از آن که کنترل این شهرها را به دست گرفتند، موانعی را که تروریستها در ورودی برخی محلات این شهرها ایجاد کرده بودند برداشتند و بسیاری از بمب های دست سازی را که عناصر این گروه تروریستی در کنار این موانع کار گذاشته بودند خنثی کردند و تک تیراندازانی را که روی ساختمان های اطراف مستقر بودند به هلاکت رساندند.
این منابع تاکید کردند، نیروهای امنیتی به دقت در مناطقی که تروریست ها حضور دارند فعالیت می کنند این در حالی است که مقررات منع رفت و آمد در شهر سیلوبی همچنان برقرار است.
در بیانیه ارتش که در این خصوص منتشر شده آمده است: “عملیات ارتش در این منطقه تا زمان برقراری نظم عمومی ادامه خواهد داشت.”
ارتش ترکیه در این بیانیه تاکید کرده “اولویت ما در این عملیات تامین ایمنی نیروهای امنیتی و غیرنظامیانی است که در این مناطق زندگی می کنند.”
این عملیات که در شهرهای جیزره، سلوپی و منطقه ای در دیاربکر متمرکز است از چهارشنبه گذشته ( ۱۶ دسامبر-۲۵ آذر) آغاز شده است. در حال حاضر مقررات منع آمد و شد در شهرهای جیزره و سلوپی برقرار است.
صدها معترض در استان باتمان در جنوب شرقی ترکیه با پلیس ضد شورش درگیر شدند. خبرگزاری دوغان اعلام کرد پلیس ترکیه جلوی معترضان را گرفتند و با آنها درگیری شدند.
این خبرگزاری در این باره نوشت: معترضان از جمله نمایندگان حامی حزب دموکراتیک خلق کردستان است در اعتراض به برقراری ۲۴ ساعته حکومت نظامی از سوی دولت در شهرهای جنوب شرقی تظاهرات کردند. پلیس با استفاده از گاز اشک آور و خودرو آب پاش معترضان را متفرق کرد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی