سایز متن   /

دمیرتاش در کنفرانس DTK در استانبول از تصمیم شرق ترکیه برای خودمختاری سخن گفته بود. دادستانی کل آنکارا این اظهارات را مخالف قانون اساسی ترکیه دانسته و دمیرتاش را مورد تعقیب قضایی قرار داد.

بر اساس گزارش کوردپاریز، به نقل از روزنامۀ حریت، دفتر دادستانی کل آنکارا براساس موادی از قانون جرائم علیه قانون اساسی و اعمال آنها در قانون جزایی ترکیه، به خاطر اظهارات صلاح الدین دمیرتاش رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) دربارۀ خودمختاری علیه وی تشکیل پرونده داد.

دمیرتاش در کنفرانسی که در استان دیاربکر برگزار شده بود از از امکان تأسیس یک کردستان مستقل سخن گفته بود.

دمیرتاش در اظهاراتی که در افتتاحیۀ کنفرانس کنگرۀ جوامع دموکراتیک (DTK) ایراد کرد، گفت: «این مقاومت با پیروزی به پایان خواهد رسید و همه به خواست مردم احترام خواهند گذاشت. از امروز به بعد ارادۀ کرد ها در مناطق خودشان یک ارادۀ سیاسی است. در این ایامی که یک نقطۀ عطف تاریخی در حال ظهور است مردم ما تصمیم خواهند گرفت که در دیکتاتوری زندگی کنند یا در آزادی، تحت سلطۀ استبدادی یک تن زندگی کنند یا در خودمختاری.»

وی در ادامه افزود: «ما دربارۀ این مسأله تصمیم گرفته ایم. غرب ترکیه نیز باید به این تصمیم بپیوندد و از آن حمایت کند. همه باید واقعیت کردستان را بپذیرند.»

در همین حال دفتر دادستان کل دیاربکر نیز پروندۀ جداگانه ای برای رسیدگی به اتهامات خطیب دجله رئیس مشترک DTK تشکیل داده که اتهام وی نیز اظهاراتش در حمایت از خودمختاری است.
به نظر می رسد رفتار های سیاسی حزب دمکراتیک خلق ها تحت تاثیر تنش سیاسی ترکیه و روسیه قرار گرفته و این خطایی راهبردی برای این حزب است ، چرا که این رویکرد در مسیر سناریو یی است که اردوغان و حزب متبوعش با ماجراجویی در پی پیاده سازی آن هستند . سناریویی که کردهای ترکیه در آن قربانی شده، بی آن که در طراحی و پیاده سازی و جهت دهی آن چندان نقشی داشته باشند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی