سایز متن   /

کردهای ترکیه را امروز باید بسیار متمایز از کردهای دهه ۷۰ و ۸۰ در این کشور مشاهده کرد و مورد توجه قرار داد. ترکیه پس از استقلال، سیاست های برجسته پان ترکیستی را پیش رو قرار داد و در این رویکرد اجتماعی و فرهنگی در کنار روند پر سرعت مدرنیزاسیون و نوسازی اقتصادی و سیاسی که متاثر از سیاستهای اقتصادی غرب محور بود، تلاش کرد تا هویت های قومی را در هویت ملی ترکیه رقیق نماید . این روند بصورت غیر مستقیم بر بدنه جامعه کردی به عنوان بزرگترین قومیت غیر ترک در ترکیه موثر واقع گردید و کردها در بدنه جامعه ترکیه به این درک رسیدند که شاخص قومیت میتواند در درجه دوم در کنار هویت ملی قرار گیرد . از این رو شاید تحلیل دقیق از رفتار کردها در ترکیه بسیار متفاوت از آن چیزی باشد که رسانه های کردی بر آن تاکید کرده و می نمایانند . آن چیزی در میان افکار عمومی کردها در ترکیه مورد مطالبه جدی است، توجه دولت و حاکمیت به مقوله مردم سالاری و دمکراسی خواهی است .
به گزارش کوردپاریز ، استاد دانشگاه شهیر استانبول معتقد است درخواست «کنگره جوامع دموکراتیک» کردهای ترکیه نشانه تمایل آن‌ها به جدا شدن از ترکیه نیست آن‌ها در تلاش برای رسیدن به دموکراسی بیشتر در داخل ترکیه هستند.
کنگره جوامع دموکراتیک اوایل هفته گذشته در کنفرانس خود در دیاربکر خواستار ایجاد منطقه‌ای خودمختار در جنوب شرق ترکیه شد. این اقدام کردهای ترکیه با واکنش شدید مقامات دولت ترکیه روبه‌رو شد.
پروفسور مسعود یگن، محقق دانشگاه شهیر در استانبول به دویچه وله آلمان گفت: این سازمان یک اعلان مهم اما معتدل را بیان کرده است که در هفته‌های آینده بحث‌هایی را به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: این درخواست مقاومت کنونی شهرهای کردنشین ترکیه را در برگرفته است که تلاش کردها را برای به دست آوردن دموکراسی بیشتر در داخل ترکیه نشان می‌دهد.
این استاد دانشگاه بر این نکته نیز تأکید کرد که جنبش سیاسی کُرد می‌داند که تعداد زیادی از کردها موافق جدا شدن نیستند. هم کردها و هم ترک‌ها بهای زیادی خواهند پرداخت. همه می‌دانند که در عراق و سوریه چه اتفاقی دارد می‌افتد.
برکی ماندراسی، کارشناس مسائل کُردها در گروه بحران بین‌الملل درباره درخواست کنگره جوامع دموکراتیک برای رسیدن کردهای ترکیه به خودمختاری گفت: نتایج بیانیه این سازمان ممکن است به حل سیاسی تنش کمک کند اما هر دو طرف باید انعطاف بیشتری از خود نشان دهند.
وی هشدار داد اگر این انعطاف در میان نباشد ممکن است جنگ گسترش بیشتری یابد. به نظر می‌رسد که آنکارا دریافته است که مسئله از طریق نظامی قابل‌حل نیست و مذاکرات باید از سر گرفته شود.
برکی ماندراسی از این‌که نخست‌وزیر ترکیه جلسه خود با رهبران حزب کُردگرای دموکراتیک خلق‌ها را لغو کرده اظهار تأسف می‌کند و آن را تصمیم عاقلانه‌ای نمی‌داند که باید در آن تجدیدنظر شود.
وی تأکید کرد حزب حاکم نباید حزب دموکراتیک خلق‌ها و طرفداران آن‌ها را منزوی کند بلکه باید آن‌ها را داخل پروسه تهیه قانون اساسی جدیدی برای ترکیه کند.
همانطور که عموم کارشناسان حوزه کردی نیز تبیین کردند بدنه جامعه کردی چندان تمایل به خشونت ورزی و افراطی گری ندارند و این رویکرد ناشی از روندی است که سالها در ترکیه حاکم بوده و عملا کردها دیگر مانند سالهای دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی فکر نمیکنند .

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی