سایز متن   /

به گزارش کوردپاریز به نقل از پایگاه خبری «سی ان ان ترک» ، وضعیت زندانهای ترکیه در کمیسیون حقوق بشر مجلس این کشور مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که زندان های ترکیه مملو از محکوم و متهم هستند و به تاسیس بازداشتگاه های جدید نیاز است.
در این نشست «یاوز یلدریم» رئیس کل زندانهای ترکیه اطلاعاتی درباره وضعیت زندان ها را در اختیار نمایندگان مجلس قرار داد.
وی گفت: مجموع ظرفیت زندان های ترکیه حدود ۱۸۰ هزار نفر است و هم اکنون ۱۷۹ هزار و ۶۱۱ محکوم و متهم در بازداشت به سر می برند.
شمار زندانیان عادی ۱۶۹ هزار و ۴۰۰ تن و شمار زندانیان سیاسی ۱۰ هزار و ۲۰۱ تن اعلام شده است.
۱۷۰ هزار و ۷۵۹ تن از محکومان و متهمان مرد و ۶ هزار و ۴۶۸ تن دیگر زن هستند.
این در حالی است که شمار زندانیان در ترکیه در سال ۲۰۰۲ میلادی که حزب حاکم عدالت و توسعه به قدرت رسید ۵۹ هزار و ۴۲۹ نفر بود.
به گفته کارشناسان ، بخش اعظم زندانیان ترکیه به دلیل ارتکاب جرایمی مانند سرقت ، کلاهبرداری ، خرید و فروش موادمخدر زندانی هستند . قتل و جنایت ، پس از جرایم مالی ، دومین علت محکومیت ها در ترکیه به شمار می رود.
به گفته این منابع، برخی سیاستهای دولت در داخل و خارج از جمله تنگ کردن عرصه فعالیت های سیاسی و اجتماعی موجب وارد شدن آسیب های روحی و اجتماعی بر قشر جوان و روشنفکر جامعه شده است.

این شرایط در حالی است که در اکثر کشورها و در میان گروه هایی که مورد حمایت غرب و آمریکا قرار دارند نقض حقوق بشر و فضای بسته سیاسی در بالاترین سطح ممکن قرار دارد ولیکن سازمان های مدعی حقوق بشر در مورد شرایط مورد اشاره کوچکترین واکنشی نشان نمی دهند . حجم انبوه نقض حقوق بشر در عربستان سعودی و کشورهای همسان وی در منطقه ، کشتار وسیع غیر نظامیان توسط حکومت پان ترکیستی اردوغان ، حمایت های آمریکا و غرب از تندورهای افراطی کرد در مناطق کردنشین سوریه که گزارشات انبوهی از نقض حقوق بشر توسط آنها هر روز رسانه ای میشود ، حمایت های پیدا و پنهان از حاکمیت مستبدانه مسعود بارزانی که بدون پرده پوشی به راحتی همه نهادهای مبتنی بر مردمسالاری را منحل یا کارکرد آنها را بی اثر کرده است و بسیاری دیگر از این موارد که وقتی به ارتباطات و حامیان آنها توجه میشود دست یکی از مدعیان حقوق بشر را نظاره می کنیم.

پیشتر نیز گزارشاتی مبنی بر ارتباطات تندروهای افراطی مستقر در مناطق کردنشین سوریه که شاخه سوری پ.ک،ک است با ترکیه مخابره شده بود. این در حالی است که ترکیه اخیرا با اشاره به این ارتباطات با مسدود سازی این معبر ارتباط کردهای وابسته به پ.ک.ک در سوریه را محدود کرده است . تعاملات تجاری ، فروش نفت مناطق کردنشین سوریه ، مبادله پایاپای در حوزه تسلیحات و مداوای مصدمین و محروحین نمیتواند بدون اطلاع سیستم نظامی و امنیتی ترکیه رخ داده باشد و این امر نشان از سیاست فرصت طلبانه و چند وجهی ترکیه در منطقه دارد .

ترکیه از یک با سو پیکارجویان پ.ک.ک  در مناطق عمدتا کردنشین ترکیه به شدت درگیر شده و از سویی دیگر با شاخه سوری پ.ک.ک با اطلاع سیستم امنیتی خود تعاملاتی هدفمند را شکل داده است . این رویکرد ماجراجویانه اردوغان ترکیه را در مسیر بی بازگشتی قرار داده است که قربانیان بسیاری را در این کشور بدنبال داشته است .

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی