سایز متن   /

به گزارش کوردپاریز به نقل از خبرگزاری آناتولی، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه که با جو بایدن، معاون اول باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در آنکارا دیدار کرد درخصوص محورهای گفتگو شده در این دیدار گفته: در این دیدارنقشه تک تک مناطق حساس در خاورمیانه را جداگانه بررسی کردیم. نگرانی هایی که ما از جانب امنیت ملی داریم آشکارا با بایدن در میان گذاشتیم. در آن سوی مرزهای ترکیه در سوریه و عراق، حاکمیتی وجود ندارد که بتواند مرزها را کنترل کند. ترکیه در مرزهای سوریه با ۳ خطر امنیت ملی روبه رو است:

  • دولت مرکزی سوریه
  • داعش
  • YPG

اعضای مسلح پ.ک.ک (حزب کارگران کردستان ترکیه) در شمال سوریه موسوم به YPG  مناطقی را که در کنترل خود گرفته اند از اعراب و ترکمن ها پاکسازی کرده و در تلاش برای تصفیه کردهای مخالف خود هستند. همچنین PYD در داخل ترکیه از گروه های تروریستی حمایت کرده و به اقدامات تروریستی در داخل این کشور کمک می کند. هدف ترکیه پاکسازی تمام عناصر دولت اسلامی عراق و شام (داعش) از مرزهای ترکیه است. ما نمی خواهیم در مرزهایمان عناصر داعشی را مشاهده کنیم. در خصوص نیروهای نظامی کرد YPG باید عنوان کنم، YPG بخشی از PKK است و از PKK کمک می گیرد.

داوود اوغلو در ادامه سخنان خود با اشاره به حضور نیروهای نظامی ترکیه ک در کمپ بعشیقه گفت: استقرار پ.ک.ک در عراق مبارزات تاثیر گذار ترکیه در عراق برای مقابله با پ.ک.ک و داعش را ضروری کرده است. در سال ۲۰۱۴ بعد از دیدار با مقامات آمریکایی تصمیم به مقابله موثر با داعش گرفتیم. یکی از این تصمیمات به راه انداختن کمپ آموزشی در مسیر آزادسازی موصل بود. تمام اقدامات ترکیه در عراق در چارچوب احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت مطلق این کشور صورت گرفته است. حضور ما در آن جا تنها یک هدف دارد و آن دور کردن داعش از مرزهای ترکیه و آزادسازی موصل است.

نخست وزیر ترکیه در ادامه به روند مذاکرات صلح و عملیات های نظامی داخل ترکیه نیز اشاره کرده و خاطرنشان کرد: جزئیات این عملیات ها را با معاون رئیس جمهور آمریکا در میان گذاشتیم. ترکیه زمانی که روند مذاکرات صلح را آغاز کرد یک هدف مهم را دنبال می کرد و آن هم خروج کامل نیروهای مسلح پ.ک.ک از ترکیه بود.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی