سایز متن   /

کوردپاریز/ تحسین حلبی کارشناس مسایل سوریه در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما ضمن انتقاد از دخالت ریاض و آنکارا و تلاش برای تحمیل خواسته های خود به ویژه در خصوص انتخاب هیات مخالفان نشست ژنو، می گوید: مهمترین شرط موفقیت نشست ژنو، فاصله گرفتن مخالفان از خواست محور غربی عربی است.

ترکی صقر دیپلمات ارشد سابق سوریه نیز در این باره گفت : گروه های تروریستی و حامیان خارجی آنها پس از ناکامی در گرفتن امتیاز در میدان نبرد ، چگونه می خواهند در مذاکرات ژنو امتیاز بگیرند؟ این در حالی است که مردم سوریه بر این عقیده هستند که راه حل برون رفت از بحران پنج ساله سوریه در داخل رقم می خورد.

وی در انتقاد از وابستگی مخالفان خارج نشین به غرب و ابزارهای منطقه ای آنها مانند ریاض و آنکارا، خاطرنشان کرد: همه طرفها با یک هدف به مذاکرات ژنو نرفتند، تروریستها و حامیان خارجی آنها می خواهند شکست میدانی را در میز مذاکرات جبران کنند.

خانم سمر، یکی دیگر از شهروندان دمشقی نیز گفت: ما باید خودمان مشکلاتمان را حل کنیم و راه حل اساسی در شکست کامل تروریستها  خلاصه می شود.

یک شهروند دیگر می گوید: به هر جهت، دولتهای غربی به ویژه آمریکا که در ابتدای بحران سوریه، تنها راه حل را رفتن بشار اسد می دانستند، در ماه های اخیر اذعان می کنند که چاره ای جز تعامل و تفاهم با رئیس جمهور سوریه ندارد.

شبکه المنار نیز گزارش داد ، گفتگوهای سوری- سوری در ژنو در حالی برگزار می شود که درگیریها بین گروههای تروریستی و نیز اختلافات بین کشورهای حامی آنها به ویژه عربستان و ترکیه تشدید شده است.

از اینرو، توقف حمایتهای آمریکا و ناکامی جدید سعودی ها در سوریه پس از شکستهای میدانی اخیر گروههای مسلح برخوردار از پشتیبانی کشورهای عرب خلیج فارس از جمله زیانهای مخالفت مخالفان سوری با شرکت در مذاکرات ژنو است. این اختلافات بر روابط گروههای مسلح نیز تأثیر گذاشته است و گروه احرار الشام برخوردار از حمایتهای ترکیه با جبهه النصره برخوردار از حمایتهای برخی کشورهای عرب خلیج فارس درگیر شده‌اند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی