سایز متن   /

در حمله نیروهای ترکیه به مواضع حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) در جنوب شرق این کشور دست‌کم ۶۰ نفر کشته شدند.

به گزارش کوردپاریز به نقل از رسانه های ترکیه، نیروهای امنیتی ترکیه عصر یکشنبه به زیرزمین ساختمانی در منطقه «جزیره» استان شرناخ این کشور حمله کردند. ارتش ترکیه می‌گوید: چند تروریست معروف در این زیرزمین بودند. پیش از آن گفته شده بود ده‌ها غیرنظامی در پی درگیری‌های شدید در جزیره، در زیر زمین ساختمانی گیر افتاده‌اند. اما هنوز مشخص نیست که آیا نیروهای امنیتی ترکیه به همان زیر زمین حمله‌ کرده‌ باشند. فعالان ترک از جمله اساتید دانشگاه، اوضاع منطقه جزیره را «منتهای تراژدی انسانی» توصیف کردند.

بر این اساس شمار کشته شدگان پ ک ک در عملیات مناطق جنوب شرقی «جزیره» و محله «سور» شهر دیاربکر به ۷۷۳ نفر رسیده است. ارتش ترکیه این عملیات را از دسامبر ۲۰۱۵ آغاز کرده است. کشتار در مناطق جنوب شرقی ترکیه توسط ارتش در حالی است که ناظران بین المللی معتقدند تعداد زیادی از «غیرنظامیان» در عملیات ضد تروریستی ادعایی ترکیه کشته شده اند. دو هفته پیش، دویچه وله گزارشی را از سازمان عفو بین الملل منتشر کرد که بر اساس آن، حمله های ارتش ترکیه به منظور «مجازات جمعی» کردهای جنوب شرقی این کشور صورت می گیرد. با این حال، دولت ترکیه از انتشار اخبار این جنایات جلوگیری می کند. درگیری در شهرها هزاران دانش آموز دبستانی و دبیرستانی را از رفتن به مدرسه محروم کرده است. تصاویر منتشر شده، خرابی های بی شماری را از بمباران منازل توسط نظامیان دولتی نشان می دهد. خبرگزاری آناتولی مدعی است که دولت ترکیه برای دوران پس از خروج نیروهای نظامی از مناطق کردنشین، نوسازی منازل تخریب شده را در دستور کار دارد!

همچنین انجمن حقوق بشر مستقر در دیاربکر در بیانیه‌ای آمار نقض حقوق زنان در سال ۲۰۱۵ میلادی را منتشر کرد که براساس آن در جنوب شرق ترکیه ۱۰۹ زن کشته و ۴۴ تن دیگر زخمی شده‌اند.
به نوشته روزنامه حریت، گلستان یالچینداغ از انجمن حقوق بشر مستقر در دیاربکر گفت: در بحبوحه حکومت نظامی اعمال شده در جنوب شرق ترکیه حقوق بشر نقض شده و زنان با قوانین سیستم حقوقی براساس جنسیت مواجه شده‌اند که عمدتا برمبنای یک رویکرد تبعیض آمیز و جانبدارانه علیه زنان در این منطقه بوده‌اند. این قوانین به عکس العمل‌های حفاظتی و دفاعی مردان تکیه دارد و زنان را بی‌دفاع می‌گذارد. اقدامات قانونی و اقدامات دیگری باید برای حفاظت از زنان در برابر خشونت‌ها اتخاذ شود و باید به طور خاص از تخفیف حکم‌ها به خاطر داشتن رفتار خوب و اقدامات تحریک آمیز ناعادلانه اجتناب شود.
ار سوی دیگر در رسانه های ترکیه آمده که ده عضو گروه پ ک ک در عملیات نیروهای امنیتی ترکیه در منطقه جیزه در استان شرناخ این کشور کشته شدند. این خبر را دفتر استاندار شینارک اعلام کرد. دراین بیانیه همچنین آمده است در جریان این عملیات در منطقه جودی این شهر انفجار مهیبی رخ داده است که موجب شکستن شیشه های خانه های اطراف شده است که در پی این انفجار صدای تیراندازی و انفجارهای دیگر به گوش رسیده است. همچنین ستاد مشترک ارتش ترکیه اعلام کرد ۶ عضو دیگر پ ک ک در منطقه سور در استان دیاربکر کشته شده اند.

با این حال، مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه اعضای مسلح پ‌ک‌ک را متهم کرد که از غیرنظامیان به عنوان «سپر انسانی» استفاده می‌کنند. ارتش ترکیه از آذر ماه عملیاتی گسترده در مناطق کردنشین جنوب شرق این کشور آغاز و هدف از آن را مبارزه با پیکارجویان پ‌ک‌ک اعلام کرده‌ است.

در این عملیات نظامی تا کنون دست‌کم ۱۶۲ غیرنظامی از جمله ۳۲ کودک و ۲۹ زن کشته شده‌اند.

در عین حال، اداره امنیت ترکیه نیز اعلام کرده است از زمان آغاز این عملیات حدود ۲۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند.

همچنین ارتش ترکیه می‌گوید از نیمه دسامبر تا به حال حدود ۷۰۰ عضو مسلح پ‌ک‌ک در حملات نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

گفتنی است پ.ک.ک با مسلح کردن کودکان و نوجوانان، زمینه های جنایت دولت ترکیه در مناطق کردنشین این کشور را فراهم کرده و تاکنون هزاران تن کشته و زخمی و صدها هزار تن دیگر نیز آواره و بی خانمان شده اند. به عقیده ی کارشناسان، اقدامات خشونت آمیز و تروریستی دو طرف (ارتش ترکیه و پ.ک.ک) سبب شده تا آرامش و امنیت در این مناطق از بین برود و مردم غیرنظامی و بی دفاع هم قربانی این حملات خشن باشند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی