سایز متن   /

دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی ترکیه عصر شنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد : همکاری ترکیه با عربستان برای اجرای طرح های بیگانگان در مداخله نظامی به سوریه برای این کشور فلاکت بار خواهد بود.

کوردپاریز/ باغچه لی این بیانیه کتبی را همزمان با مطرح شدن احتمال همکاری ترکیه با عربستان در مداخله نظامی به سوریه از سوی مقامات بلند پایه ترکیه و سخنان اخیر مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه مبنی بر استقرار جنگنده های عربستان در پایگاه نظامی اینجرلیک ترکیه صادر کرد.

وی تاکید کرد که اینگونه طرح های شوم ، خشونت بار و دهشتناک در پایتخت های کشورهای بیگانه تدوین می شود و ترکیه نباید نقش پیمانکار را در اجرای آن داشته باشد. اگر ترکیه در اجرای این طرح در کنار عربستان قرار گیرد ، فراتر از پیش بینی هایی که در باره وخامت اوضاع صورت گرفته است ، این وضعیت ، فجیع و فلاکت بار خواهد بود. طرح مداخله نظامی از طریق زمینی ( خاک ترکیه) به سوریه یک طرحی است که توسط امپریالیستهای بین الملل تهیه شده و نتایج وحشتناکی خواهد داشت. ترکیه باید از مشارکت در چنین طرح هایی پرهیز کند و حزب حاکم ترکیه باید از سیاستهایی که موجب خصومت با همسایگان می شود خودداری کند.

مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه صبح دیروز (شنبه) گفته بود : عربستان چند فروند جنگنده به پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه اعزام می کند و در صورت لزوم نیروی نظامی نیز به این پایگاه اعزام خواهد کرد. مسوولان نظامی عربستان در سفر به ترکیه از پایگاه نظامی اینجرلیک دیدار کردند و آمادگی خود برای استقرار چند جنگنده خود در این پایگاه را اعلام کردند.

پایگاه نظامی اینجرلیک در استان آدانا در نزدیکی مرزهای ترکیه با سوریه هم اکنون در اختیارآمریکا قرار دارد و چندین فروند جنگنده آمریکا در این پایگاه مستقر هستند.

مقام های سعودی و ترکیه طی روزهای اخیر در اظهاراتی هماهنگ تلاش کردند که شکست خود را در جبهه سوریه و یمن توجیه کرده و خود را برای لشکرکشی به خاک سوریه آماده نشان دهند.

در همین حال مصطفی کامالاک رهبر حزب اسلامگرای سعادت ترکیه اعلام کرد که ترکیه از بازی خطرناک ورود به سوریه خودداری کند چرا که مداخله نظامی ترکیه به سوریه نه تنها اشتباه بلکه فلاکت بار خواهد بود. این گونه مداخله ها می تواند به تجزیه ترکیه منجر شود.

یاشار یاکیش وزیر امور خارجه اسبق ترکیه نیز به دولت این کشور هشدار داد : ترکیه در صورت مداخله نظامی در سوریه بخش هایی از خاک خود را از دست می دهد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی