سایز متن   /

به گزارش سرویس بین‌الملل کوردپاریز، روزنامه تودی زمان ترکیه نوشت: جوبایدن، معاون اول اوباما، مصرانه از ترکیه خواست که حملات توپخانه ای خود به خاک سوریه را متوقف سازد.

طبق بیانیه ای که توسط کاخ سفید منتشر شد، این درخواست در خلال تماس تلفنی روز یکشنبه جو بایدن با احمد داوود اغلو، نخست وزیر ترکیه، مطرح شده است.

بایدن از نخست وزیر ترکیه خواسته که حملات این کشور علیه مواضع شاخه نظامی سوری پ.ک.ک موسوم به ی.پ.گ در قسمت های شمالی سوریه پایان یابد.

بایدن در عین حال، بهره برداری این گروه از وضعیت به وجود آمده در شمال سوریه برای تشکیل حکومتی جدید در نزدیکی مرزهای ترکیه را محکوم کرده است.

گفتنی است، اخیرا چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه اظهار داشته بود، شاید ترکیه به همراه عربستان سعودی، اقدام به اعزام نیرو برای مبارزه با گروه تروریستی داعش کند و همچنین اشاره کرده بود که سعودی ها قصد دارند جنگنده های خود را بدین منظور در پایگاه هوایی «اینجرلیک» ترکیه مستقر سازند. این در حالی است که بنا بر اعلام برخی منابع، تاکنون ۲۰ فروند از این جنگنده ها در پایگاه مذکور مستقر شده است.

درهمین راستا رهبر حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه هشدار داده که هر گونه اقدام نظامی در سوریه در مشارکت با عربستان سعودی، می تواند به وقوع پیامدهای بسیار وخیم منجر شود.
به نوشته «تودی زمان»، دولت باغچه لی، رهبر حزب «جنبش ملی گرا» با اشاره به اظهارات اخیر مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت: بی تردید دولت باید از امنیت ملی محافظت کرده و در مقابل تهدیدهای برآمده از آن سوی مرزها، ساز و کارهای بازدارنده اتخاذ نماید؛ اما اگر یک عملیات نظامی، به نام اجرا و یا همراهی در برخی پروژه های جهانی برنامه ریزی و بدین منظور، نسبت به همکاری با عربستان سعودی اقدام شود، نتایج آن وحشتناک خواهد بود. این امر می تواند به پیامدهای بسیار وخیم منجر شود.
اما این هشدرها در حالی مطرح می شود که دولت ترکیه شب گذشته، عملاً فاز نخست مداخله نظامی خود در سوریه را کلید زد و اقدام به بمباران مواضع ی.پ.گ در شمال سوریه کرد. دولت اردوغان مدعی است که ی.پ.گ و پ.ی.د (زیرشاخه‌های سوری پ.ک.ک) در شمال سوریه تهدیدی مستقیم را متوجه امنیت ملی ترکیه می کنند و باید با آن ها مقابله شود. با وجود این، اعتقاد اغلب ناظران بر این است که هم موضوع این گروهها و هم داعش، صرفاً بهانه ای در دست ترکیه و عربستان هستند که این دو کشور قصد دارند با توسل به آنها، طرح همیشگی خود مبنی بر براندازی دولت بشار اسد را محقق سازند.

خبرگزاری فرانسه هم در این باره نوشت: ژنرال العسیری یک مقام ارشد وزارت دفاع عربستان سعودی اعلام کرد که این کشور برای تشدید حملاتش علیه گروه دولت اسلامی در سوریه جنگنده هایش را در پایگاه هوایی “اینجرلیک” در ترکیه مستقر کرده است. ژنرال احمد العسیری با اعلام این مطلب افزود که جنگنده های سعودی در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه مستقر شدند و به موازات عملیات دیگر جنگنده های عربستان عملیات خود را علیه گروه داعش در سوریه تشدید می کنند. استقرار جنگنده های سعودی در سوریه نتیجۀ تصمیمی است که ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا علیه گروه دولت اسلامی هفتۀ گذشته در بروکسل اتخاذ کرد.
در ایران سردار مسعود جزایری قائم مقام ستاد مشترک نیروهای مسلح این کشور در واکنش به استقرار جنگنده های سعودی در پایگاه هوایی ترکیه گفت که حکومت اسلامی ایران اجازه نخواهد داد که اوضاع سوریه بر اساس ارادۀ کشورهای حامی مخالفان بشار اسد تغییر کند. سردار جزایری اظهارات مقامات سعودی را مبنی بر اعزام نیروی زمینی به سوریه “بلوف و جنگ روانی توصیف کرد.”

وزارت خارجه فرانسه هم در بیانیه خود خواستار “توقف فوری گلوله باران” ترکیه علیه مناطق تحت کنترل ی.پ.گ در شمال این کشور شد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی