سایز متن   /

با حمله گروه داعش به شهر سنجار(شنگال) واقع در شمال عراق، حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) که از سال‌ها قبل برای در امان ماندن از حملات هوایی و زمینی ترکیه ، به شمال عراق پناه برده‌ و سال‌هاست که آنجا را به مامن و پناهگاه خود تبدیل کرده‌؛ گروهی از اعضای مسلح خود را به این شهر فرستاد تا مثلا با داعش بجنگند و از کردهای ایزدی دفاع کنند.

کوردپاریز/ هنوز هم گروهی از اعضای این گروه در کوهستان‌های اطراف شنگال مستقرند و پس از آزادی این شهر هم حاضر نشدند آنجا را ترک کنند و به همین خاطر هنوز هم این موضوع به عنوان یکی از معضل کردهای ایزدی در این منطقه باقی مانده است. پ.ک.ک مدعی است که حامی و ناجی ایزدی‌های بوده و حزب دمکرات کردستان عراق را متهم می‌کند که بخاطر عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگه، این شهر سقوط کرده و به دست داعش افتاده و حالا هم که آزاد شده، حاضر به ترک آن نیستند.

این گروه به نام دفاع از کردهای ایزدی و شنگال، ماهها تبلیغات رسانه‌ای گسترده‌ای را در پیش گرفت و با تمام توان از نام و تاریخ این ملت ستمدیده سوءاستفاده کرد. هرچند این کردار پ.ک.ک از دید کارشناسان پنهان نماند و دلایل پشت‌پرده‌ی آن آشکار شد، اما اخیرا هم ابعاد دیگری از دوگانگی رفتار این گروه در قبال ایزدی‌ها رسانه‌ای شده است.

آنچه این گروه در شمال عراق و شنگال به دنبال آن بود و هست؛ نجات ایزدی‌ها از دست داعش و … نبود؛ یا اگر هم بوده بخش کوچکی از اهداف گروه در این مناطق بوده است؛ چون استفاده از موقعیت به وجود آمده برای انتقام از حزب دمکرات کردستان عراق (پارتی) به عنوان دشمن اصلی در شمال عراق و مستقر کردن اعضای این گروه در این مناطق، از مهمترین اهداف پ.ک.ک بود که در این راستا، ایزدی‌ها هم وسیله‌ی دست این گروه شدند.

روابط اربیل و آنکارا، تلاش حکومت اقلیم برای بیرون راندن پ.ک.ک از مرزهای شمالی عراق، همکاری با ارتش و سرویس اطلاعاتی ترکیه در راستای نابودی پ.ک.ک، بستن دروازه سملکا واقع مرز مشترک با سوریه به منظور جلوگیری از رفت و آمد اعضای مسلح این گروه و … از عمده دلایلی هستند که پ،ک.ک را در این مسیر هدایت کرد. البته این دشمنی ریشه‌های تاریخی و ایدئولوژیک هم دارد اما این روزها بحران سیاسی و اقتصادی اقلیم، بیشتر در بحرانی‌تر شدن این موضوع خودنمایی می‌کند.

در همین راستا، بکر جعفر از اعضای انجمن ایزدی‌ها در شمال سوریه این رفتار دوگانه و متناقض پ.ک.ک را زیر سوال برده و گفته: ما هم در شمال سوریه و در مناطقی زندگی می‌کنیم که اعضای این گروه کنترل آنرا برعهده دارند؛ اما روزانه گروههای تندرو داعش و … ما را هدف حملات خود قرار می‌دهند و تهدید به کوچ اجباری می‌کنند، در مقابل هم این گروه کوچکترین واکنشی نشان نمی‌دهد و اصلا از ما دفاع نمی‌کند. اینجاست که دروغ‌های بزرگ از پشت‌پرده‌ی سیاست‌های متناقض این گروه سر برمی‌آورد و خودنمایی می‌کند. از یک طرف مدعی است که حامی و ناجی ایزدی‌های شنگال در شمال عراق بوده و از سوی دیگر در شمال سوریه رفتاری کاملا برعکس از خود نشان می‌دهد.

جفعر در ادامه گفته: اینجاست که می‌توان دروغ‌های سیاسی و ایدئولوژی این گروه را به وضوح مشاهده کرد. برای پ.ک.ک و زیرشاخه‌هایش که به نام ی.پ.گ و پ.ی.د در شمال سوریه خود را همه‌کاره‌ی کردها و دیگر اقوام در این مناطق معرفی و تحمیل کرده‌اند؛ آنچه اهمیت و ارزش ندارد؛ انسانیت و حقوق اقلیت‌هایی همچون ایزدی‌هاست. این گروه هم بسان دیگر گروهها تنها به دنبال منافع گروهی خود است و برای این کار هم فرقی نمی‌کند که چند هزار مردم بی‌گناه و بی‌دفاع را قربانی کند.

شاید دردل‌های جعفر اشاره‌ای باشد به استراتژی جنگ شهری پ.ک.ک در مناطق جنوب و جنوب شرق ترکیه که عمدتا کردنشین هستند. در این مناطق هم این گروه با مسلح کردن جوانان و نوجوانان کم سن و سال، آنها را به مقابله با ارتش تا دهان مسلح ترکیه فرستاد و به کشتن داد. در شمال سوریه هم صدها هزار تن را آواره کرد. گویا این گروه تمامی این کارها را تنها برای حفاظت از کوهستان‌های قندیل واقع در شمال عراق (محل مخفی شدن سران این گروه) انجام می‌دهد تا مبادا روزی هم نوبت به خودش برسد و در این کوهستان‌ها محاصره و نابود شود.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی