سایز متن   /

ترکیه چرا سعی می‌کند عملیات تروریستی اخیر در آنکارا را به ی.پ.گ ربط دهد؟ مگر غیر از این است که همه این گروه‌های اقماری از جمله تاک، پ.ی.د، ی.پ.گ و پ.ک.ک همه یکی هستند؟ پس چرا ترکیه شمال سوریه را برای نبرد با تروریسم ترجیح می‌دهد؟

احمد داود اغلو، نخست وزیر ترکیه روز سه شنبه ضمن اعلام این خبر که گروه نورسته موسوم به «شاهین‌های آزاد کردستان»، مسئولیت انفجار آنکارا را بر عهده گرفته، گفت: عملیات این گروه، اذهان را از گروه موسوم به ی.پ.گ (شاخه نظامی سوری پ.ک.ک) که از سران «پ ک ک» دستور می گیرد، منحرف کرده است.

این دو گروه با همکاری یکدیگر بمب گذاری هفته گذشته آنکارا که منجر به کشته شدن ۲۹ نفر شد را انجام دادند. با انتشار تصویری از بمب گذار در وب سایت  «شاهین‌های آزاد کردستان»، سعی در توجیه کارهای «ی.پ.گ – شاخه نظامی سوری پ.ک.ک در شمال سوریه» کرده اند. در صورتیکه تصویر منتشر شده مونتاژ بوده و اصل نیست. ی.پ.گ دستورات خود را از حزب «اتحاد دمکراتیک سوریه» دریافت می کند و حزب «اتحاد دمکراتیک سوریه» نیز با «پ ک ک» یکی است. ما سرانجام عاملین پشت پرده این بازی کثیف را پیدا و مجازات می کنیم.

در همین رابطه صالح مسلم رئیس حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) – که به عنوان شاخه سوری پ.ک.ک از آن یاد می‌شود – در گفتگو با آژانس خبری آلمانی DPA  گفته: گروه های مسلح کرد که اینک در سوریه می جنگند قصد ندارند در همسایگی ترکیه دولت مستقل کردی تشکیل دهند و تنها خواهان دست یابی به حقوق اساسی و قانونی خود هستند. ما نمی‌خواهیم در همسایگی ترکیه دولت کردی مستقل تأسیس کنیم اما ترکیه دچار کرد هراسی شده است.

وی در ادامه افزود اصرار ترکیه بر ایجاد منطقۀ امن در داخل خاک سوریه تهدیدی برای تمامیت ارضی سوریه است و گفت که کرد ها نیز مانند عرب ها و ترکمن ها در این کشور زندگی می کنند و مخالف این ایده هستند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه  نیز پیش از این در سخنانی گفته بود: ترکیه حق دارد تا در سوریه یا هر جای دیگری که ممکن است سازمان های تروریستی در آن حضور داشته باشند، عملیات انجام دهد. آن هم با توجه به تهدیداتی که آنکارا با آن روبرو است. اوضاع سوریه مساله حق حاکمیت کشورهایی نیست که قادر به کنترل همگرایی سرزمین خود نیستند. بر عکس، این مساله نشانگر عزم ترکیه برای حفاظت از حقوق حاکمیتی خود است. هیچ کس نمی تواند حق ترکیه برای دفاع از خود در برابر اقدامات تروریستی که ترکیه را هدف قرار می دهد، محدود کند، آنها نمی توانند ترکیه را از استفاده از این حق خود منع کنند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی