سایز متن   /

*- نظامیان ترکیه از ماه اکتبر سال ۲۰۱۵ تا کنون عملیات نظامی گسترده‌ای برای پاکسازی اعضای مسلح حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ‌ک‌ک از شهرهای کوچک جنوب شرق این کشور آغاز کرده اند. گفته می‌شود در عملیات مشترک ارتش و پلیس ترکیه در جنوب شرق این کشور، تا کنون بیش از ۱۲۵۰ عضو این گروه کشته شده‌اند.

کوردپاریز/ در عملیات نظامیان ترکیه در ماههای اکتبر و دسامبر سال گذشته در منطقه دارگچیت، ۸۵ تن از اعضای این گروه در درگیری های مسلحانه کشته شدند. ۱۵ تن دیگر نیز در ماه نوامبر سال گذشته در شهر سیلوان از توابع استان دیاربکر کشته شدند. در ماه دسامبر سال گذشته در عملیات‌های ترتیب داده شده در سلوپی، ۱۴۵ تن دیگر کشته شدند. در شهر جیزره ۶۶۶ عضو این و ۷ تن نیز در شهر ماردین کشته شدند. تا کنون ۲۵۱ تن در منطقه سور از توابع استان دیاربکر و ۶۵ تن دیگر نیز در منطقه ادیل از توابع استان شرناخ کشته شده‌اند.

*- مراد کارایلان از سران پ‌ک‌ک در اظهاراتی ضمن اشاره به این که پ‌ک‌ک ضد حزب حاکم اقلیم کردستان عراق هیچ حمله‌ای صورت نداده گفته: در خصوص انفجار خط لوله نفت یوموتارلیک – کرکوک که حکومت ترکیه مدعی شده بود پ.ک.ک این انفجار را صورت داده است به طور قطع عنوان می کنم هیچ ارتباطی با این انفجار نداریم. نه تنها گروه های نظامی وابسته به پ.ک.ک این کار را صورت نداده اند بلکه حرکت های مردمی کرد و برخی حرکت های ملی گرا مستقل کرد نیز این کار را صورت نداده اند.

*- شیرزاد ایزدی نماینده مناطق کردنشین سوریه در اقلیم کردستان عراق روز شنبه در گفت وگو با رسانه های کردستان عراق اعلام کرد : حزب دمکرات کردستان عراق نیرویی را تحت عنوان پیشمرگه و با هدف رویارویی با نیروهای ی‌پ‌گ (شاخه نظامی – سوری پ‌ک‌ک در شمال سوریه) آموزش داده است و قصد دارد از طریق خاک ترکیه آنها را به خاک سوریه بفرستد. در صورت ورود هر نیرویی از طریق ترکیه به خاک سوریه به مثابه تروریست‌های داعش با آنها برخورد خواهیم کرد. نامبرده این نیروها را وابسته به حزب دمکرات کردستان عراق می داند و تاکید می کند که این نیروها از نظر آنها مشروعیت ندارند.
شیرزاد ایزدی تاکید کرد: نیروهای مدافع خلق و نیروهای مدافع زنان درمناطق کرد نشین سوریه تنها نیروهای نظامی هستند که در مقابل تروریست های داعش می جنگند و اجازه نخواهند داد هیچ نیروی نظامی دیگری وارد منطقه شود.
او این نیروها را کارت سوخته حزب دمکرات کردستان عراق و ترکیه دانست که با محوریت ترکیه و حزب دمکرات کردستان عراق و با هدف رویارویی با نیروهای مدافع خلق قصد ورود به خاک سوریه را دارند و تصریح کرد، در صورت اصرار حزب دمکرات کردستان عراق برای ورودشان به خاک سوریه با انها همچون تروریست های داعش برخورد خواهند کرد.

*- مردم شهر کردنشین “جزیره” در جنوب شرق ترکیه که از ۳ ماه پیش به دنبال تشدید عملیات نیروهای امنیتی این کشور علیه نیروهای پ.ک.ک و تداوم استراتژی شهری این گروه، شهر را ترک کرده بودند روز گذشته بعد از اعلام پایان منع رفت و آمد ۲۴ ساعته به شهر خود بازگشتند اما جنگ چیزی از خانه و کاشانه آنها باقی نگذاشته است.

سازمان حقوق بشر ترکیه هفته پیش اعلام کرد که دست کم ۱۷۸ غیر نظامی در این درگیریها کشته شده اند و دهها هزار نفر نیز مجبور به ترک خانه های خود شدند. درگیری بین پ‌ک‌ک و ارتش ترکیه سال گذشته با نقض توافق صلحی که در پاییز ۲۰۱۲ میلادی بین دو طرف امضا شده بود، از سر گرفته شد.

*- ارتش ترکیه با بیش از ۴۰۰ نیروی نظامی عملیات بزرگی را علیه حزب کارگر کردستان این کشور (پ‌ک‌‌ک‌) در استان شانلی اورفه در جنوب شرقی ترکیه برگزار کرد. در این عملیات ۳۰۰ نیروی ویژه همراه با ۱۰۰ نیروی محلی شرکت داشتند.  این عملیات علیه یکی از سران گروه پ‌ک‌ک که گفته می‌شود از عملیات نظامی در ماردین، استان همسایه با شانلی اورفه فرار کرده، صورت گرفته است. قرار است منطقه‌‌ای به وسعت ۳۵ کیلومتر در  عملیات ۴ روزه جستجو شود. ستاد کل نیروهای مسلح این کشور هم از کشته شدن ۱۰۰ نفر از اعضای گروه پ‌ک‌ک در یک عملیات نظامی در استان دیار بکر و حوالی شیرناک آیدیل خبر داد.

*- صالح مسلم رئیس حزب اتحاد دمکراتیک – پ‌ی‌د (زیرشاخه اقماری پ‌ک‌ک در شمال سوریه) درباره مباحث مربوط به فدرالیسم در سوریه و روابط با ایالات متحده امریکا و روسیه پاسخ داده و می‌گوید آنچه مسلم است مردمان کرد در سوریه از خودمدیریتی در مناطقشان کوتاه نخواهند آمد. مسلم در مورد فدرالیسم هم گفته: فدرالیسم مبتنی بر مرزبندی‌های جغرافیایی مد نظر ما نبوده بلکه منظور تقسیماتی است که می‌تواند حقوق کامل همه را در چارچوب خودمدیریتی حفظ کند. در فدرالیسم مد نظر ما همه با احترام به حقوق یکدیگر همزیستی دارند و اینکه چه نامی بر این مدل می‌گذارند مهم نیست. در سوریه به هیچ عنوان مرزکشی معنایی ندارد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی