سایز متن   /

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دیروز(شنبه) پس از دیدار با احمد دواود اوغلو نخست وزیر ترکیه گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر توسعه همه جانبه روابط با همسایگان است و در این میان ترکیه از جایگاه ویژه ای برخوردار است. دوستی دو کشور و روند تقویت روابط در دوره حزب عدالت و توسعه ترکیه پیشرفت چشمگیری داشته است. ایران و ترکیه باید برای مراقبت از روابط فی مابین تلاش مضاعف داشته باشند.
کوردپاریز/ جهانگیری با بیان اینکه ایران و ترکیه در حوزه مسایل دو جانبه از دیدگاه های مشترکی برای توسعه مناسبات برخوردار هستند تصریح کرد: دو کشور از منافع مشترکی در برقراری صلح و ثبات در منطقه برخوردار هستند و در کنار آن، در برخی مسائل مرتبط با منطقه نیز تفاوت دیدگاه میان تهران و آنکارا وجود دارد که این موضوع باید به شکلی مناسب مدیریت شود. جای تردید نیست که کسانی هستند که حیات خود را در ایجاد تفرقه میان کشورهای منطقه جستجو می کنند و از دوستی ایران و ترکیه نیز خشنود نیستند و برای تخریب روابط دوستانه میان تهران و آنکارا برنامه ریزی می کنند.
اوغلو نخست وزیر ترکیه هم با اشاره به اینکه این سفر می تواند آغاز و سرفصل خوبی در مناسبات دو کشور باشد گفت: آنکارا از هیچ اقدامی برای بهبود همکاری ها دریغ نخواهد کرد و اطمینان می دهیم در چهار سال آینده می توانیم یک چارچوب مناسبی برای توسعه مناسبات بنیان بگذاریم. از این پس هیچ مانعی برای گسترش همکاری های اقتصادی وجود نخواهد داشت و سطح و سرعت روابط برای رسیدن به افق های اعلام شده میان روسای جمهور دو کشور هرچه بیشتر افزایش خواهد یافت. ترکیه در دوران سخت تحریم در کنار ایران قرار داشت و هر زمان دیگر نیز که نیاز باشد دوباره در کنار ایران قرار خواهد گرفت.
در این مذاکرات دکتر واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بعنوان رییس طرف ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های ایران و ترکیه نیز گزارشی از آخرین وضعیت همکاری های دو کشور و موانع پیش رو ارائه کرد و به تشریح زمینه همکاری میان تهران و آنکارا پرداخت.
وی نفت و گاز، حمل و نقل، گردشگری و همکاری های علمی، فرهنگی و آموزشی را از جمله زمینه های همکاری میان دو کشور برشمرد و گفت: وزرای مرتبط دو کشورمذاکراتی با یکدیگر داشته اند و توافقات خوبی برای توسعه ی مناسبات و ارتقاء سطح همکاری ها در زمینه های مورد نظر فراهم شده است.
جودت ایلماز رییس طرف ترکیه در کمیسیون همکاری های دو کشور نیز در این مذاکرات وجود برخی از موانع اداری در دو کشور را مانعی برای توسعه همکاری ها دانست و گفت: علی رغم اراده سیاسی مقامات عالی ایران و ترکیه، مسائل اداری مانعی پیش روی همکاری ها شده است که باید نسبت به رفع این گونه موانع اقدام کنیم.

در ادامه‌ی این دیدارها، حسن روحانی با احمد داود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه دیدار کرد. روحانی در این دیدار با اشاره به اینکه ایران و ترکیه دو کشور برادر و همسایه با اشتراکات فراوان دینی و فرهنگی هستند، گفت: اساس تفکر دینی در دو کشور با برخی کشورهای خشونت‌طلب کاملاً متفاوت است، امروز برقراری وحدت اسلامی و همبستگی میان مسلمانان رسالت و وظیفه بزرگ همگانی است و تهران و آنکارا به عنوان دو کشور مهم همسایه می‌توانند در برقراری اتحاد دنیای اسلام ، گام‌های سازنده و مؤثری بردارند. کشورهای بیگانه، به دنبال حل و فصل ریشه‌ای مشکلات منطقه‌ای نبوده و صرفاً به دنبال منافع خود هستند. لذا معتقدیم مشکلات منطقه باید توسط کشورها و ملت‌های منطقه حل و فصل شود و بدون تردید همکاری ایران و ترکیه در ایجاد صلح پایدار در منطقه نقش سازنده‌ای خواهد داشت.
روحانی با تأکید بر نقاط مشترک موجود میان تهران و آنکارا، تصریح کرد: در اینکه باید به تمامیت ارضی کشورها احترام گذاشته شود، آینده هر کشوری توسط مردم آن کشور تعیین شود و جنگ و خونریزی متوقف شده و به آوارگان امدادرسانی شود، اختلاف‌نظری بین دو کشور وجود ندارد و تهران و آنکارا با اشتراک نظر در این موارد می‌توانند در کنار یکدیگر،  گام های جدی و مفیدی را برای حل و فصل گام به گام مسایل و مشکلات منطقه بردارند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی