سایز متن   /

درگیری قره باغ از ابتدای سال ۱۹۹۰ میلادی و همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق آغاز و در سال ۱۹۹۴ پس از کشته شدن ۳۰ هزار نفر از دو طرف متوقف شد. با اینکه آتش بس شکننده سال ۱۹۹۴ بارها نقض شده، اما درگیری اخیر شدیدترین برخورد نظامی دو کشور از آن زمان تا کنون است.

به گزارش کوردپاریز به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای دیروز (شنبه) گزارش داد: در ۲۴ ساعت گذشته نیروهای مسلح جمهوری ارمنستان ۱۲۷ بار آتش بس در منطقه مورد مناقشه در قره باغ را نقض کردند. همچنین ارتش ارمنستان از خمپاره و سلاح خودکار استفاده کرده است.
در همین حال، وزارت دفاع جمهوری ارمنستان نیز در بیانیه‌ای به تیراندازی از سوی ارتش جمهوری آذربایجان در منطقه مورد مناقشه قره باغ پرداخت و اعلام کرد که این کشور از تانک، آتشبار و هواپیماهای نظامی استفاده کرده است.
سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان نیز اعلام کرد: این حملات همچنان ادامه دارد. ارتش ارمنستان نیز دست به حمله متقابل زد.
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز گزارش داد که اطلاعات درباره ساقط شدن یک هلیکوپتر ارتش توسط نیروهای ارمنستان در منطقه مورد مناقشه نادرست است و تمامی تسلیحات ارتش در منطقه سالم هستند.
در پی انتشار گزارش‌هایی از درگیری «شدید» میان نیروهای آذربایجان و ارمنستان، سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه روز شنبه از قول ولادیمیر پوتین خواست که این درگیری‌ها بلافاصله متوقف شود.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در مسکو، روز شنبه، ۱۴ فروردین‌ماه، خبر داد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، «آتش‌بس فوری» در ناگورنو‌ـ‌قره‌باغ و «خویشتن‌داری طرفین» را خواستار شده است.
رسانه‌های ارمنی گزارش دادند که یک هلی‌کوپتر نظامی آذربایجان نیز در جریان این درگیری‌ها ساقط شده است.
با این حال وزارت دفاع آذربایجان در گفت‌وگو با خبرگزاری ترند گزارش‌ها از سقوط هلی‌کوپتر آذربایجانی در مرز دو کشور را رد کرد.
طبق گزارش وزارت دفاع آذربایجان، یک شهروند این کشور در اثر حملات نیروهای نظامی ارمنستان کشته شده و یک نفر دیگر زخمی شده است.

در پی وقوع درگیری در منطقه ناگورنو- قره‌باغ، وزیر دفاع ترکیه گفت که از جمهوری‌ آذربایجان حمایت می‌کند.
عصمت یلماز، وزیر دفاع ترکیه گفته که کشورش در جریان درگیری‌هایی که میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه ناگورنو-قره‌باغ رخ داده، از باکو حمایت می‌کند.
به گفته سخنگوی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، آنکارا اعلام کرده که از باکو حمایت نظامی به عمل می‌آورد.
از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه نیز در تماسی تلفنی با الهام‌ علی‌اف، در خصوص کشته شدن سربازان جمهوری آذربایجان در درگیری‌های اخیر، با رییس‌جمهوری این کشور ابراز همدردی کرد.
دولت آذربایجان با صدور بیانیه ای ادعا کرد در این حملات دوازده سرباز کشته شده اند و یک بالگرد این کشور نیز توسط نیروهای ارمنستان سرنگون شده است. در این بیانیه همچنین آمده که بیش از صد سرباز ارمنی کشته و شش تانک و پانزده واحد توپخانه از بین رفته اند.

در مقابل وزارت دفاع ارمنستان ادعاهای آذربایجان را رد کرد و گفت که در پی حمله نیروهای نظامی آذربایجان یک کودک دوزاده ساله کشته و شش نفر نیز زخمی شده اند. وزارت دفاع ارمنستان همچنین ادعا کرد که سه تانک، دو بالگرد و یک پهباد آذربایجان را نابود و خسارت های زیادی را متوجه این کشور کرده است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی